Jak podaje A. Sznajder w książce "Marketing wirtualny": Baner reklamowy to zazwyczaj niewielki element graficzny, który często zawiera logo firmy i krótki tekst. Klikniecie prawym klawiszem myszki na dowolnym jego obszarze powoduje otwarcie strony własnej firmy, będącej właściwym nośnikiem reklamy i innych form promocji. Taka rodzaj jest stosunkowo mało agresywną formą reklamy, zatem nie budzi większych kontrowersji i stanowi typowy przykład reklamy typu "pull".
Obecne banery to zaawansowane formy przekazu multimedialnego wykonane we „fleshu”. Często wykorzystuje się je w połączeniu z bardziej inwazyjnymi formami reklamy, jakimi są np. interstitalia.
CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA SKUTECZNOŚĆ BANERÓW
Wśród czynników, które wpływają na skuteczność reklamy banerowej należy wyróżnić lokalizację banera w odpowiedniej witrynie i łatwo dostępnym miejscu, a także zastosowanie odpowiedniego sloganu reklamowego, koloru i wielkości banera oraz odpowiednio długiego czasu wyświetlania. Wszystkie wymienione czynniki dobrej reklamy banerowej mają na celu oddziaływanie na użytkownika, by skłonić go do kliknięcia w reklamę. Przekaz musi być atrakcyjny dla potencjalnego odbiorcy.
CECHY DOBREJ REKLAMY BANEROWEJ
Bez względu na sposób w jaki projektujemy baner reklamowy, powinniśmy zwracać uwagę na następujące elementy:
- Klikanie w baner powinno powodować przeniesienie do odpowiedniej strony na witrynie, a nie na stronę główną.
- Należy zamieszczać animacje, które skutecznie zwracają uwagę potencjalnego klienta.
- Nie należy korzystać z erotycznej grafiki.
- Warto, by hasło reklamowe zawierało pytanie, to zwiększy zainteresowanie.
- Należy starać się, aby baner został umieszczony w górnej części strony.
- Nie należy skupiać się na szczegółach, wystarczy wpadające w ucho hasło. Wystarczy kilka słów, najlepiej w formie zachęty do działania.
- Baner powinien zawierać logo firmy i nazwę witryny.
- "Klikalność" baneru podniesie umieszczenie na nim słowa "darmowy" lub "kliknij".
- Nie należy nadużywać jednego projektu banera, warto go zmieniać po każdych 100 tysiącach emisji.
- Najlepiej by napis na banerze reklamowym poruszał kwestie istotne dla danej grupy użytkowników.
RODZAJE BANERÓW REKLAMOWYCH
Najpopularniejszym rodzajem banera reklamowego jest ten tradycyjny - 468x60 px. To graficzny element umieszczany centralnie w górnej części strony. Kliknięcie w baner powoduje natychmiastowe przejście do reklamowanego serwisu. Podobnie działa skyscraper, który umieszczamy na szczycie prawej kolumny strony i tak zwany billboard, czyli baner o powiększonym rozmiarze umieszczany centralnie w górnej części strony wybranego serwisu.
Trochę inaczej działa baner rozwijany. Reklama rozwija się po najechaniu na nią kursorem, a po przesunięciu kursora poza obszar banera, wraca on do poprzedniej wielkości. Może również zastosować brandmark, który przybiera różne kształty i posiada znak "X", pozwalający na zamknięcie reklamy.
Coraz popularniejsze i nieco bardziej irytujące są tak zwane ruchome banery - scroll baner, które przesuwają się wraz z przewijaniem oglądanej strony, przez co są zawsze widoczne dla odwiedzających witrynę. Równie denerwujące bywają banery śródtekstowe, znajdujące się wewnątrz czytanego tekstu oraz "to player", czyli animacje w formacie Flash wykorzystujące ruchome elementy graficzne i efekty dźwiękowe. Do grupy irytujących może też zaliczyć latający kursor, gdzie miniatura reklamowa zostaje podpięta do kursora i przemieszcza się wraz z nim.
W świecie Internetu możemy spotkać się z banerami pop-up, które pojawiają się w osobnym oknie przeglądarki internetowej po wejściu użytkownika w dany serwis lub stronę. Podobnie działa interstitial, ukazujący się po załadowaniu strony lub jeszcze przed jej wyświetleniem.
Ostatnie dwa rodzaje to watermark, czyli tapeta z logo klienta zamieszczona na portalu w tle serwisów oraz scroller, czyli baner w postaci przewijającego się paska na samym dole okna przeglądarki. Zawiera on określony tekst, elementy graficzne a nawet interaktywne.
Choć baner wydaje się niewielką i mało skuteczną formą reklamy, radzi sobie coraz lepiej. Doskonale dopasowuje się do konkretnych potrzeb producenta i szybko trafia w gust klientów, którzy często klikają w reklamę z ciekawości. Warto inwestować w tę formę promocji swoich produktów czy usług.
Komentarze