Reklamę zewnętrzną inaczej nazywamy np. outdoor, czy out of home. Jest ona jedną z najbardziej rozpowszechnionych form marketingu i wyróżnia ją właśnie to, że jest umieszczana poza miejscem zamieszkania potencjalnego klienta. Przekaz ma za zadanie wzbudzenie zaufania odbiorcy, oraz nakłonienie go do skorzystania z konkretnej oferty. Jeżeli interesuje Cię reklama zewnętrzna, lub kwestie z nią związane, chcesz dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, przeczytaj ten poradnik!
Czym są reklamy zewnętrzne?
Nazywamy tak formy marketingowego przekazu, których celem jest docieranie do potencjalnych klientów poza miejscem ich zamieszkania. Środowiskiem reklam zewnętrznych jest całe otoczenie znajdujące się poza domem odbiorcy. Stosuje się ją najczęściej w przestrzeniach publicznych, dzięki czemu można dotrzeć do naprawdę ogromnej ilości odbiorców.
Jak wiemy i zapewne nie jednokrotnie zauważyliśmy, reklamy zewnętrzne często można spotkać w miejscach, gdzie odbywa się intensywny ruch komunikacyjny i to nie przypadek, gdyż właśnie w takich lokalizacjach reklamy te są najczęściej umieszczane. Powodem takiej zależności, jest możliwość dotarcia do szerokiego grona odbiorców.
Inny sposób na zamieszczenie reklam zewnętrznych to wykorzystanie wnętrz obiektów, które również cechują się dużym natężeniem ruchu. Zapewne niejednokrotnie będąc w galerii, czy w metrze wpadła wam w oko jakaś reklama, jedna lub kilka. To była właśnie reklama zewnętrzna. Idealnymi miejscami oprócz galerii handlowych i metra mogą być również puby, stacje autobusowe, kina itp.
Jaki cel przyświeca reklamie zewnętrznej?
Oczywiście celem takiej reklamy jest najczęściej promocja jakiegoś produktu. Jednak tym, co charakteryzuje reklamę outdoroową, docieranie do szerokiego grona odbiorców i aktywne oddziaływanie na emocje i uczucia zainteresowanych.
Inną cechą, jaka wyróżnia reklamę zewnętrzną, jest jej skuteczność. Jest tak dlatego, gdyż ta forma reklamy dociera nawet do osób potencjalnie wyczulonych na treści marketingowe, które świadomie je odrzucają. Przykładem może być reklama telewizyjna, kiedy podświadomie przełączamy na inny kanał gdy na bieżącym zaczyna pojawiać się blok reklamowy.
Warto wiedzieć, że odbiorca nie ma żadnego wpływu na regulację reklamy zewnętrznej. Jeżeli tego chce, lub nie, reklama i tak wysyła do niego treść, która buduje poczucie istnienia oraz świadomości na temat danego produktu, nawet jeżeli odbiorca stara się odrzucać oglądany przekaz.
Jeżeli coś dostrzegamy codziennie, a konkretnie mowa o bodźcach, odznacza się to ogromną siłą perswazji. Potrafi to działać nawet w sposób podświadomy. W tym wszystkim właśnie o to chodzi, czyli o stały kontakt z prostym bodźcem. Efektem tego jest istnienie danego produktu w podświadomości konsumenckiej klienta i jest on zawsze identyfikowany. Dzieje się tak za przyczyną przekazu graficznego, lub chwytliwego hasła reklamowego, który zamieszczony zostaje w widocznym miejscu, w postaci jednej z wybranych form reklamy zewnętrznej, o których dowiesz się więcej poniżej.
Nośniki reklamy zewnętrznej
Reklama zewnętrzna występuje w wielu formach i nie odnosi się do jednego, czy dwóch nośników.
Jakie są najpopularniejsze nośniki reklamy zewnętrznej?
- Plakat - jedna z najpopularniejszych i zarazem najstarszych form reklamy. Plusem wykorzystania tego typu nośnika jest możliwość umieszczenia go w zasadzie w dowolnej lokalizacji i dowolnym miejscu (o ile nie koliduje to z prawem). Wykorzystanie plakatu gwarantuje zastosowanie dowolnych form graficznych i palety barw. Plakaty drukuje się zazwyczaj na specjalnie do tego przeznaczonym papierze.
- Billboard - nazwa pewnie od razu kojarzy się wam z dużymi kolorowymi i świetlistymi reklamami rodem z amerykańskich filmów. Okazuje się, że billboardy to jedna z najbardziej rozpoznawalnych form reklamy. Billboardy mogą występować w różnych odsłonach, np. może to być forma tablicy na podwyższeniu, na której umieszcza się reklamę. Podwyższenia stosowane są m.in. po to, aby reklamę było widać już z dalekiej odległości. Billboardy bardzo często można spotkać w pobliżu ruchliwych ulic i nie tylko.
- Reklamy wielkoformatowe - wielkość to główna cecha tej formy reklam. Za reklamę wielkoformatową można uznać taką, której wielkość zaczyna się od powierzchni liczącej sto metrów kwadratowych. Reklama wielkoformatowa występuje najczęściej na ścianach dużych obiektów. Forma reklamy wielkogabarytowej może być różna. Najczęściej reklamy tego typu nanosi się na siatkę winylową, która przepuszcza światło, a w nocy podświetla się ją backlightem. Backlight jest to światło rzucane od tylnej strony reklamy. Innym sposobem wykonania reklamy wielkogabarytowej jest tworzywo, które wykonuje się z pełnego winylu, który zaś podświetla się od frontu.
- Afisz - można go porównać do plakatu. Charakteryzuje go to, że jest od niego większy. Afisz może zostać wykonany w podobnej formie jak plakat, lecz powinien składać się on głównie, lub nawet w całości z tekstu i nie zawierać skomplikowanych kompozycji literniczych, ani zbytnio rozbudowanych form graficznych.
- Szyld - jest to forma reklamy często stosowana przy wejściach do danych firm, sklepów itp. Szyldy charakteryzują się często tym, że mocuje się je na ścianach, lub specjalnych stojakach. Zdarza się, że używa się je również w pomieszczeniach. Szyld zazwyczaj powinien zawierać prostą grafikę, nazwę firmy lub logo.
- Citylight - jest to podświetlana od wewnątrz tablica reklamowa, która zawiera różne treści i grafiki. Ostatnimi czasy bardzo przybiera na popularności z uwagi na swoją nowoczesność. Często można ją spotkać np. na przystankach autobusowych. Są ustawiane prostopadle, co zaś pozytywnie wpływa na ich widoczność dla pieszych, czy kierowców.
- Diapazon - jest podobna do Citylight, lecz charakteryzuje się większym gabarytem. Różnicą pomiędzy Diapazon, a Citylight, jest to, że Diapazon nie jest podświetlana. Ustawia się go podobnie jak Citylight, czyli prostopadle.
- Strip - jest to podświetlana reklama w formie kasetonu, który umieszcza się np. na dachu jakiegoś obiektu (kiosku).
- Neon - kolejna reklama, która zapewne skojarzy się nam z dużymi aglomeracjami, typu amerykańskie miasta. Jest to forma reklamy świetlnej bazującej jedynie na treści. Wyróżniają ją kwestie kolorystyczne, które bardzo rzucają się w oczy, czy kształt, który może mieć wiele czcionek. Neony mogą również migotać.
- Baner reklamowy zewnętrzny - reklamy tego typu często można spotkać np. na ogrodzeniach. Wykonuje się ją poprzez wydruk na specjalnym materiale (PCV).
- Infoscreen - jest to nowoczesna reklama świetlna, która ma postać dużego kolorowego ekranu, który umieszcza się np. na ścianach obiektów. Ostatnimi czasy bardzo zyskuje na popularności.
- Car wrapping - są to treści reklamowe, które umieszcza się na samochodach. Jest to forma mobilnej, przemieszczającej się reklamy.
- Mobil - kolejna forma reklamy mobilnej. Jest to reklama znajdująca się na przyczepie, którą ciągnie za sobą samochód. Reklama ta ma postać dwustronną i zazwyczaj większych gabarytów. Dodatkowo może towarzyszyć jej dźwięk lub czytane ogłoszenie.
Wady i zalety reklamy zewnętrznej
Jakie są mocne i słabe strony reklamy zewnętrznej? Przeczytaj poniżej.
Zalety reklamy zewnętrznej
Za największą zaletę reklamy zewnętrznej można uznać bezapelacyjnie docieranie z treścią marketingową do szerokiego grona odbiorców. Ta forma reklamy nie dzieli odbiorców ze względu na płeć, zawód, czy chociażby wiek.
Jest to bardzo skuteczna forma reklamy, które buduje poczucie identyfikacji marki ze względu na regularne wysyłanie bodźców i długofalowe oddziaływanie.
Warto zaznaczyć, że w stosunku do bardzo satysfakcjonujących efektów, jej koszt jest stosunkowo niski.
Reklamy outdoorowe mogą występować w wielu rodzajach, począwszy od plakatu, aż po reklamy wielkoformatowe, zatem każdy zainteresowany zareklamowaniem się w ten sposób, może znaleźć i wybrać formę odpowiednią dla siebie.
Wady reklamy zewnętrznej
Reklama ta, jak i każda inna posiada swoich przeciwników. Pomimo tego, że odnosi zamierzony skutek. Wiele osób uważa, że reklamy outdoroowe psują krajobraz poprzez to, że wtapiają się w otoczenie, przestrzeń.
Za wadę można również uznać to, że reklamy świetlne, np. Infoscreeny mogą być uciążliwe dla osób mieszkających w pobliżu, np. naprzeciw reklamy. Co za tym idzie, warto dobrze przemyśleć ulokowanie takowej reklamy, aby nie kolidowała z życiem codziennym osób mieszkających w pobliżu.
Reklama zewnętrzna, a kwestie prawne
Skoro reklama zewnętrzna występuje w przestrzeni publicznej, to czy każdy może umieszczać swoje treści w dowolnej lokalizacji? Otóż nie. Prawo kodyfikuje możliwości zastosowania reklamy zewnętrznej. Nośniki zawsze muszą spełniać normy wynikające z prawa budowlanego, zastosowania poczucia estetyki, a także ładu architektonicznego. Powinny one również zachowywać wszelkie bezpieczne warunki przestrzenne, kiedy montuje się je przy drogach.
Reklama zewnętrzna nie może zasłaniać kierowcom dróg oraz zakłócać widoczności. Banery reklamowe tego typu nie mogą również być zbyt nachalne, gdyż mogą odwracać wzrok kierowcy od tego co się dzieje na drodze na zbyt długo, co może doprowadzić do tragedii.
Reklama zewnętrzna nie może również zawierać treści na tle rasistowskim, płciowym, dyskryminującym, które mogą w jakikolwiek sposób nawoływać do nienawiści, czy zawierać postawy szowinistyczne lub nacjonalistyczne. Na reklamie zewnętrznej również nie powinna znajdować się treść, która może wywoływać strach lub lęk.
W zapisie prawa istnieje fakt, że reklama zewnętrzna nie może zawierać treści, które mogą wprowadzać konsumenta w błąd. Nie mogą one zawierać kłamstwa, nieścisłości.
Reklama zewnętrzna nie może również zostać umieszczona na obiektach zabytkowych. Należy również zwrócić uwagę na odległość od umieszczania reklamy outdoorowej od niektórych obiektów, do jakich należą np. cmentarze lub miejsca pamięci narodowej.
Dzięki temu poradnikowi dowiedziałeś się nieco więcej na temat reklamy zewnętrznej i być może ułatwi Ci to wybór w przyszłości. Pamiętaj, że zawsze najbardziej konkretne informacje na temat tego typu reklamy można uzyskać w firmach zajmujących się reklamami zewnętrznymi.
Źródło: www.sigmadruk.pl.
Komentarze