Siatka FCB - reklama a zaangażowanie konsumenta

siatka FCBPod tajemniczym określeniem siatka FCB kryje się prosty schemat, zgodnie z którym reklamę można podzielić na cztery typy zgodnie z zaangażowaniem odbiorcy oraz procesem "myślenie - odczuwanie". Siatka FCB uwzględnia, jak różne produkty i usługi wymagają różnorodnych podejść reklamowych w zależności od stopnia zaangażowania konsumenta i ich skłonności do kierowania się emocjami lub racjonalnym myśleniem. Dzięki temu schematowi reklamodawcy mogą lepiej dostosować swoje przekazy do potrzeb i zachowań odbiorców, co zwiększa skuteczność kampanii reklamowych.

Rodzaje reklamy według zaangażowania odbiorcy

W zależności od wymienionych czynników może to być reklama informacyjna, emocjonalna, dająca satysfakcję oraz tworząca nawyk.

1. Reklama informacyjna

Pierwszym typem reklamy, nad którym warto się zastanowić, jest reklama informacyjna. Reklamę tę warto stosować w sytuacji, kiedy klient podejmuje decyzję o zakupie dzięki konkretnym, racjonalnym i obiektywnym informacjom. Reklama taka świetnie sprawdza się w przypadku sprzętu komputerowego lub fotograficznego, usług medycznych oraz ubezpieczeń. W takim przypadku konsument wykazuje się zazwyczaj bardzo dużym zaangażowaniem i chętnie słucha fachowych informacji na temat interesującego go przedmiotu lub usługi.

Jak podkreślają specjaliści najważniejszym elementem jest tu przekazanie szczegółowych informacji na dany temat. Ponieważ reklama ta kierowana jest do osób wykazujących duże lub bardzo duże zaangażowanie, jej treść może być długa, zaś najlepszym miejscem dla niej stają się te środki przekazu, które pozwalają dotrzeć do konkretnych odbiorców. Najlepsze rozwiązanie to czasopisma branżowe, które pozwalają na umieszczenie wielu cennych informacji.

2. Reklama emocjonalna

Równie ważną rolę we współczesnym biznesie odgrywa reklama emocjonalna. Jej działanie jest całkowitym przeciwieństwem reklamy informacyjnej. Tu najważniejsze są emocje. Taki typ reklamy może być z powodzeniem stosowany w przypadku kosmetyków, biżuterii czy też ubrań. Przedmioty te wyrażać mają głównie osobowość konsumenta i wpływać na jego ego, dać mu poczucie zadowolenia oraz satysfakcji. Ważny jest tu przede wszystkim styl reklamy oraz sposób jej prezentacji. Reklama emocjonalna nie musi informować - ma za to wywierać duże wrażenie na konsumentach. Prozaiczne produkty, jak np. środki czystości czy artykuły gospodarstwa domowego, wymagają innego typu reklamy.

3. Reklama tworząca nawyk

W ich przypadku niezbędne staje się wykorzystanie reklamy tworzącej nawyk. Produkty reklamowane w ten właśnie sposób są używane bardzo często, zaś większość osób kupuje je rutynowo, na zasadzie „przyzwyczajenia”, nie przywiązując do procesu zakupu większej uwagi. Klienci kupujący środki codziennego użytku działają niemal automatycznie i mają już zestaw swych stałych produktów konkretnych firm. W przypadku takich produktów często skuteczniejsze od samej reklamy bywają niektóre z form promocji uzupełniającej, jak wręczanie bezpłatnych próbek czy też organizowanie konkursów. Sama reklama ma już nie tyle zachęcić do zakupu, co raczej stale przypominać o danym produkcie i sprawić, że dana marka na stałe zapisze się w świadomości konsumenta. Co ciekawe, w przypadku reklamy tworzącej nawyk mało istotną rolę odgrywa reklama telewizyjna, o której odbiorcy zazwyczaj bardzo szybko zapominają. Świetnie za to sprawdza się tu reklama stosowana już w miejscu sprzedaży.

4. Reklama dająca satysfakcję

Ostatnim typem reklamy, zgodnie z siatką FCB, jest reklama dająca satysfakcję. Może ona dotyczyć takich produktów, jak słodycze, alkohol czy napoje orzeźwiające. Tu bardzo ważne jest zainteresowanie konsumentów danym produktem i stworzenie ciekawego, atrakcyjnego dla nich wizerunku marki. W tym celu można skorzystać niemal ze wszystkich znanych form reklamy: zarówno tej telewizyjnej, prasowej, zewnętrznej, jak i promocji prowadzonej już w miejscu sprzedaży.

Komentarze

Shou
Bardzo pomocna strona, ładnie opisane typy reklamy.