Merchandising - co to jest? Definicja. Jak go wykorzystywać w sprzedaży?

MerchandisingCo to jest merchandising? Merchandising z definicji to wywieranie wpływu na zachowanie klienta za pomocą odpowiedniej prezentacji sklepu i oferowanych produktów w celu zwiększenia sprzedaży.

Co ma na celu dobry merchandising?

Jak wspomniano celem działań jest wzrost sprzedaży. Realizuje się to poprzez odpowiednie podejście do klienta - tak by chciał wejść do danego sklepu (dzięki np. muzyce, wystrojowi, zapachom), po czym dokonał w nim zakupów. Ekspozycja towarów zatem musi budzić w potencjalnym kliencie zainteresowanie i ciekawość.

Merchandising to także podniesienie wartości danej firmy, a także poprawa jej wizerunku. Prawidłowy merchandising ma również na celu zatrzymanie na dłużej klienta w sklepie, zainteresowanie go większą ilością produktów, a co za tym idzie wydłużenie czasu przebywania klienta na terenie sklepu.

Merchandising w sklepach - czyli od zasad do praktyki

Choć w sklepach spędzamy bardzo dużo czasu, nie zależnie czy są to zakupy spożywcze, kosmetyczne czy odzieżowe, jesteśmy cały czas poddawani procesom merchandisingu, nawet jeśli o tym nie wiemy. Na dole produkty tanie, na samej górze najdroższe. Ma to związek z kwestią... schylania. Nie każdy zauważy tani towar na dole - zwykle patrzymy na wprost bądź do góry. Dlatego produkty są tak ustawiane na pólkach, aby te, które są średniej jakości i ceny były na poziomie oczu oraz na wyciągnięcie ręki.

Ekspozytory

Najczęściej zawierają się na nich produkty znanych, dobrych marek, które "sprzedają się same". Nie potrzeba im dodatkowej reklamy, ani zachęty ze strony sprzedawcy. Tu klient ufa marce. Drobne towary i produkty pierwszej potrzeby zawsze są przy kasie. Dlaczego? Bo stojąc w kolejce zwykle odruchowo po nie sięgamy. Gumy do żucia, puszka napoju gazowanego, batony, a nawet plastry. Sięgamy po taki towar nawet długo nad tym nie myśląc, przecież i tak się nie zmarnuje.

Promocja w przejściu

Pomiędzy szerokimi przejściami między półkami w supermarketach zawsze ustawia się promocje. Duża ilość danego towaru z wielkim oznaczeniem ceny. To praktycznie pewniak, że produkt się sprzeda w całości.

Ilość ma znaczenie

Na półkach sklepowych nigdy nie powinno zabraknąć towaru. Produktów powinno być jak najwięcej, a przy małej ilości towaru, powinien być on przesuwany do przodu, tak, aby stworzyć wrażenie, że jest go pod dostatkiem. Dodatkowo produkty powinny być rozmieszczone na półkach tak, aby towary o najwyższej marży i popularności były w środkowej strefie regału, nigdy po bokach. I zawsze z podziałem 3 produkty w jednej linii, nigdy mniej, ani nie "rozrzucone" na całym regale, żeby klient nie musiał szukać ich wzrokiem. Poza tym powierzchnia regałów sklepowych powinna być wykorzystana maksymalnie, bez pustych punktów.

Materiały zwiększające sprzedaż

Czyli wszystkie zawieszki informujące klientów o promocjach, rabatach, przecenach. Mają one za zadanie zwrócenie uwagi na daną strefę oraz przede wszystkim informować o niższych cenach. Sama zaś cena musi być bardzo dobrze widoczna. Przez taki czynnik towar cieszy się większym zainteresowanie, wyróżnia się w sklepie, a co za tym idzie szybciej i chętniej sięga po niego klient.

Jakich błędów unikać?

Zdarzają się też niestety błędy w prawidłowym rozmieszczeniu towaru.

Główne to:

  • chaos na półkach - brak organizacji, produkty tej samej marki rozrzucone na całej długości regału;
  • braki - braki w towarze zdarzają się często, ale trzeba dbać o jak najszybsze dołożenie towaru;
  • zmiana ekspozycji - i chodzi tu przede wszystkim o częste zmienianie miejsca towaru, przez co klient gubi się i szuka produktów, które powinny mieć stałe miejsce.

Merchandising to nie tylko umieszczanie towaru na półkach, w taki sposób, aby zwiększyć obrót. To także wystrój sklepu, panujące tam zapachy i muzyka w tle. Wszystkie te czynniki składają się na prawidłowy odbiór danego sklepu przez klienta, skłaniają go do wejścia, zakupu i co równie ważne - do powrotu.

Komentarze