E-commerce - definicja, istota, rozwiązania

E-commerceCoraz większą rolę w obecnych czasach odgrywa handel, a największym powodzeniem cieszy się jedna z jego odmian, jaką jest e-commerce, czyli handel internetowy. Coraz więcej osób robi zakupy w Internecie, dzięki, którym mają pełen komfort bez wychodzenia z domu i czekania w kolejkach w centrach handlowych. Mogą oni wybrać różną formę dostawy, zapłacić internetowo, a kurier z zakupami przyjedzie pod same drzwi nie raz w wyznaczona godzinę.

Co to jest e-commerce?

Jak mówi pojęcie e-commerce jest to rodzaj handlu prowadzony w Internecie. Towary są zamawiane w sieci, a płatności można dokonać także w niej oraz poza nią. Nie ma wyszczególnienia, kto może korzystać z tego rodzaju handlu, ponieważ mogą korzystać z niego wszyscy przedsiębiorstwa, osoby indywidualne, Instytucje. Jedynym warunkiem jest posiadanie urządzanie z dostępem do Internetu. Do najpopularniejszych form tego handlu należą sklepy internetowe, portale aukcyjne oraz serwisy ogłoszeniowe. Termin określający e-commerce wszedł w życie w 1997 roku.

Na początku lat 80 przedsiębiorstwa wymieniały się informacjami za pomocą systemów elektronicznej wymiany danych tak zwanej EDI. System działał bardzo dobrze pomiędzy dwoma serwerami, przez co oba przedsiębiorstwa miały informacje o na przykład terminie dostaw bądź potwierdzenia płatności. System ten zapewniał szybszy przepływ informacji niż poczta czy fax. Minusem było jednak to, że występowały ograniczenia jego zdolności do obsługi przez wielu użytkowników.

EDI dawało komfort firma takim jak Dell, by kupować, oraz sprzedawać produkty w Internecie. Każdy jednak pomyśli, dlaczego odeszli od EDI na poczet e-commerce skoro dobrze prosperował. A mianowicie jednym z zalet drugiego typu przesyłu i handlu było dostęp do aktualnych informacji, najnowszych ofert dóbr - dzięki znacznie szybszemu obiegowi informacji oraz ofert rynkowych na rynku internetowym aniżeli tradycyjnym. Należy stale udoskonalać systemy, które wiążą się z handlem internetowym. Jak każdy może zauważyć technologia zmienia się w zawrotnym tempie, a razem z nią wymagania konsumentów na rynku. Szybkość przepływu zakupionych dóbr oraz możliwość śledzenia swojego zamówienia w dzisiejszych czasach to priorytet dla konsumenta.

Zakupy internetowe zostały wynalezione w 1979 roku w Wielkiej Brytanii przez Michaela Aldricha. Już rok później zainteresowały się tym firmy takie jak Ford czy Peugeot. Od 2000 roku większość firm europejskich jak i amerykańskich oferuje swoje produkty i usługi w Internecie za pomocą handlu internetowego. Warto wspomnieć, że wyodrębniły się trzy formy tegoż handlu, jakimi są bezpośredni, pośredni oraz hybrydowy. Pierwszy z nich charakteryzuję się tym, iż cały proces zamówienia danego towaru bądź usługi wykonywana jest wyłącznie przez sieć. Pośredni polega na poszukiwaniu danego dobra w Internecie, a dokonywaniu zakupu w tradycyjny sposób. Natomiast hybrydowy polega na tym, że stosuje się czasowo różne formy dystrybucji, spowodowane niedostatkami w rozwoju sieci, usług telekomunikacyjnych lub logistycznych.

Rozwiązania e-commerce

Do najbardziej rozpowszechnionych rozwiązań e-commerce można zaliczyć:

  • Marketplace - jest to nazwa angielska platformy sprzedażowej dzięki, której kupujący i sprzedający mogą porozumiewać się ze sobą, dzięki takim rozwiązaniom można w szybszy i łatwiejszy sposób zacząć sprzedawać i otwierać taką możliwość dla swoich klientów,
  • Pytania i odpowiedzi - metoda ta polega na umieszczanie pod produktami pytań klientów i odpowiedzi udzielanej przez sklep by rozwiać wszelkie wątpliwości co do oferowanego produktu,
  • Autopowiększanie - polegające na zbliżaniu obrazu produktu, by pokazać klientom, że nie ma się przed nimi żadnych tajemnic związanych z produktem,
  • Breadcrumbsy - zwane inaczej okruszkami. Jest to nic innego jak menu pozwalające na lepsze poruszanie się po stronie internetowej dającej komfort kupowania dla klientów,
  • Mapa strony - pozwalająca spośród najczęściej wybieranych opcji wybrać taką, która nas interesuję. Być może klient szuka czegoś, co inny niedawno kupował,
  • Render 3D - narzędzie pozwalające oglądać produkt w trójwymiarze,
  • Filtry cen live - wszystko, co dzieje się w e-commerce w trybie rzeczywistym a dotyczy cen, to feature na korzyść klienta. Szybki podgląd zdjęć, danych, informacji o dostawie czy wyszukiwanie z podglądem pozwala sprawniej poruszać się po strukturze sklepu
  • Demo produktu - pozwala na przykład na przeczytanie fragmentu książki,
  • Promocje - różnego rodzaju promocje związane z różnymi okolicznościami jak Walentynki, Boże Narodzenie i tym podobne,
  • Skalowanie rat - samo ukazanie możliwości rozłożenia na raty danego produktu przyciąga dużą liczbę klientów jednak ukazanie, jaki będzie koszt rat oraz ile miesięcznie będę musieli płacić ukaże rzeczywiste działania na przyszłość,
  • Podgląd produktu - różne rodzaje produktów poprzez różny ich podgląd na przykład na ubrania na danej osobie wzmagają w kliencie zwaną w świecie zakupów internetowych formułę "must to have",
  • Integracje z systemami zewnętrznymi - jak na przykład z porównywarkami cen, które będą ukazywać dany produkt po wpisaniu przez klienta chęci znalezienie danej rzeczy po konkretnej nazwie bądź po okoliczności, na jaką ma być dana rzecz. Ważna jest ta współpraca z innymi portalami na przykład wyświetlanie reklam w ciągu oglądania ulubionego filmu by wzbudzić w kliencie potrzebę posiadania danej rzeczy.

E-commerce a logistyka tradycyjna

Procesy logistyczne w handlu tradycyjnym i w e-handlu przebiegają w analogiczny sposób. Różnic należy upatrywać w rodzaju i skali problemów, które pojawiają się w poszczególnych etapach procesów logistycznych.

Każdy klient oczekuje, że otrzyma towar zamówiony jak najszybciej bez żadnych opóźnień. Klienci wybierają e-commerce, ponieważ towar przyjdzie pod ich dom oraz dlatego, że nie będą musieli czekać zbyt długo na dostawę. Opóźnienia w dostawie lub niedostarczenie danego produktu może spowodować, że klient zrazi się do firmy i nie zamówi już żadnego produktu. Firmy dające możliwość zakupów przez Internet powinny skupiać się na jak najszybszej dostawie produktów. O poziomie obsługi decyduje miedzy innymi dostępność towaru, różne opcje dostawy, niski koszt wysyłki, terminowość, zgodność towaru z zamówieniem, czy brak uszkodzeń towaru.

W przypadku e-commerce zadanie to jest trudniejsze niż w handlu tradycyjnym, ponieważ dużo mniejsza jest znajomość klienta i dużo większa zmienność popytu. Sprzedawca nie jest w stanie ocenić profilu klienta, szczególnie, że jest on często jednorazowy. Tym samym ograniczona jest możliwość zastosowania zaawansowanych technik prognostycznych, a wynik ich ewentualnego zastosowania obarczony jest większym błędem. Stwarza to spore zagrożenie dla zapewnienia odpowiedniej dostępności towarów i utrudnia planowanie pracy. W praktyce rynkowej wciąż powszechnie jest zjawisko planowania stanów magazynowych e-sklepu w oparciu o "wyczucie" handlowców.

Nie zawsze klienci mają czas i możliwości pojechać do sklepu stacjonarnego i kupić rzeczy, które są im akurat potrzebne. Większość osób nie posiada własnego samochodu a wypożyczanie samochodu wyniesie nie raz więcej niż koszt dostawy do domu.

Największym jednak problem powstaje, gdy należy przetransportować towar, który jest dość duży gabarytowo. Natomiast, gdy wybieramy dostawę ten problem automatycznie przenosimy na barki danego sklepu. Sklep jednak ma odpowiednie sprzęty do transportowania swoich produktów. Istnieje jednak duża liczba osób, które preferują sklep stacjonarny, w którym można obejrzeć wcześniej zakupiony towar. Na ten problem także jest rozwiązanie ze strony e-commerce, ponieważ w większości sklepów istnieje zwrot zamówionych towarów w ciągu 14 dni. Jak na przykład w znanym sklepie Zalando można zamówić trzy czy nawet pięć par butów na spokojnie przymierzyć zastanowić się, a następnie umówić kuriera by zabrał niepotrzebne towary.

Podsumowując należy stwierdzić, że handel internetowy cieszy się większą popularnością w dzisiejszych czasach niż handel tradycyjny. Duża liczba osób prowadzi czasochłonne życie zawodowe, nie mają oni czasu na stanie w gigantycznych kolejkach i szukanie spośród stosu alejek konkretnego produktu. Nawet w pracy w wolnej chwili mogą zamówić artykuły spożywcze, obiad czy inne rzeczy z dostawą do domu o konkretnej godzinie. Wracając z pracy będzie czekał na nich kurier z ich paczką. Ludzie w dzisiejszych czasach liczą na wygodę, by wszystkie branże zabiegały o nich a nie oni o ich produkty. Klient jest ważnym ogniwem na rynku dóbr i usług, więc chcę czuć się doceniany i chce czuć, że jego wymagania są respektowane przez sprzedawców.

Nie wystarczy, że dany sprzedawca wykona narzędzie do zakupów internetowych, jakim jest strona internetowa. Musi ona wyróżniać się od miliona ofert na rynku oraz zachęcić klienta do skorzystania właśnie z jego usług czy produktów. Produkty powinny być ukazywane w rzeczywistym aspekcie nieukrywające wad produktów. Klient ma bardzo duży wybór na rynku wszelakich dóbr, raz nadszarpnięte zaufanie nie będzie przez niego budowane. Będzie on szukał innego sklepu, który zapewni mu komfort zakupów oraz przejrzyste zasady użytkowania. Firmy muszą walczyć o najważniejsze ogniwo ich zysku jakim jest konsument, bo dobrze zdają sobie sprawę, że tak szybko jak wybrał dany sklep może z niego zrezygnować na poczet innego.

Artykuł powstał we współpracy z https://omida.pl/firma-transportowa.