Packshot, czyli fotografia produktowa - podstawowe zasady

Fotografia produktowa - packshotDobre zdjęcie może sprzedać każdy produkt, czyli kilka słów o fotografii produktowej. Bez dobrego zdjęcia, nawet najlepszy produkt nie wzbudzi niczyjego zainteresowania, konsumenci to przede wszystkim wzrokowcy - jeżeli chcesz zainteresować ich swoją ofertą, musisz wiedzieć, jaka jest tajemnica tworzenia pięknych i perfekcyjnych fotografii, które przede wszystkim przyciągają wzrok.

Jeżeli szukasz informacji na ten temat - zapraszamy do lektury poniższego artykułu, z którego dowiesz się, jakie są podstawowe zasady fotografii produktowej oraz na co szczególnie zwracać uwagę, aby zdjęcia wpływały na wzrost sprzedaży.

Czym jest fotografia produktowa?

Fotografia produktowa to jedna z najprężniej rozwijających oraz najbardziej praktycznych gałęzi całej sztuki fotograficznej, co wiążę się z tym, że jest to również bardzo dochodowy interes dla każdego fotografa. Zdjęć produktów potrzebuje obecnie praktycznie każdy biznes, co oczywiście oznacza wzrost cen za takie usługi.

Fotografia produktowa (inaczej: packshot) staje się coraz to bardziej zaawansowana - przy pomocy odpowiednich programów można tworzyć naprawdę ciekawe oraz efektowne wizualizacje praktycznie każdego produktu.

Bardzo ważną sprawą jest to, że jakość packshotów (zdjęć produktów) musi być zawsze bardzo wysoka, co wynika z psychologii i podejścia konsumenta, który nie ma wiele czasu na sprawdzenie danego produktu, dlatego wybiera taki, który wizualnie prezentuje się najlepiej. Dużą rolę odgrywa również kompletność zdjęć, tzn. pokazanie produktu z różnych stron, tak aby klient nie musiał się dopytywać lub domyślać jak np. wygląda torebka w środku.

Wykonanie fotografii produktowych można oczywiście zlecić profesjonalistom, ale można je również wykonać samemu, aby jednak to zrobić trzeba mieć kilka rzeczy: czas, sprzęt oraz niezbędną wiedzę, której podstawy można jednak zdobyć stosunkowo łatwo (na ryku dostępnych jest bardzo wiele ofert szkoleń i kursów z tego zakresu). Największych kłopotów może dostarczyć sprzęt - potrzebna jest dobry aparat i obiektywy oraz przynajmniej namiastka studia fotograficznego. Brak czasu to kolejny z powodów, dla którego zdjęcia produktów umieszczane w internecie, często pozostawiają wiele do życzenia - fotografia produktowa to zajęcie bardzo pracochłonne, dlatego prowadząc sklep, zwłaszcza z rozbudowaną ofertą warto zastanowić się nad skorzystaniem z usług profesjonalistów. Jeżeli jednak dysponujemy odpowiednią ilością czasu oraz chęciami warto wiedzieć, jakie są podstawowe zasady tworzenia tego typu zdjęć, aby znana wszystkim fotografom zasada, że "dobre zdjęcie sprzeda każdy produkt", sprawdziła się również w naszym przypadku.

Podstawowe zasady fotografii produktowej

Po pierwsze należy wybrać odpowiednie światło - najlepszym wyborem będzie światło dzienne. Zdjęcia wykonywane poza profesjonalnym studiem powinny być robione wczesnym popołudniem, uzyskamy wtedy najlepszy efekt. Lampy w sesjach produktowych powinny pełnić jedynie rolę wspierającą naturalne naświetlenie, nie jest zalecane, żeby odgrywały one pierwszoplanową rolę.

Przy ustawianiu świateł zwrócić należy uwagę również na inną ważną rzecz, jaką jest cień, który nie powinien w żaden sposób przytłaczać fotografowanego produktu, polecane jest korzystanie z dyfuzora do flesza, który sprawi, że światło rozprowadzane będzie w sposób bardziej równomierny i naturalny.

Kolejną sprawą jest tło, najlepiej sprawdza się tło białe, neutralne - bez zbędnych dodatków oraz rzucających się w oczy kolorów (chodzi o to, żeby to fotografowany produkt był najbardziej zauważalny). W fotografii produktowej funkcjonuje powszechne przekonanie, że najlepszym typem tła jest tzw. krzywa nieskończoności, która umożliwia skupienie wyłącznej uwagi na obiekcie fotografowanym. Aby taki efekt uzyskać, należy zgiąć kawałek białego papieru lub płótna (w zależności od wielkości fotografowanego obiektu) oraz umieścić obiekt do na samym środku takiego tła.

Ważną rzeczą, pomijaną przez większość osób wykonujących zdjęcia produktów jest konieczność korzystania ze statywów m. in. w celu otrzymania odpowiedniej ostrości, nawet jeżeli zdjęcia wykonywane są zwykłym smartfonem, to na rynku znaleźć można wiele modeli statywów, które przeznaczone są właśnie specjalnie dla takich urządzeń - warto, a nawet należy z tego skorzystać.

Przy obróbce zdjęć produktów, najważniejszą zasadą jest stawianie na naturalność - używanie filtrów nie jest polecane, zdjęcie powinno jak najbardziej odzwierciedlać rzeczywistość, o to przecież chodzi klientowi, dlatego też fotografia produktowa musi zachowywać odpowiednią perspektywę, tak aby klient był w stanie ocenić rozmiar, wielkość oraz wysokość oferowanego produktu.

Jest jednak jeszcze jedna bardzo ważna sprawa, a mianowicie odpowiednie przygotowanie fotografowanego produktu, o czym wiele osób zapomina - brudnego produktu, któremu zrobiono by nawet najbardziej olśniewające zdjęcie, nie kupi prawdopodobnie nikt, to samo z ubraniami - pomięte bluzki czy sukienki to plaga internetowych aukcji, wciąż wiele osób wykonujących tego typu fotografie nie zwraca uwagi na jakość przygotowanego obiektu, co jest ogromnym błędem.

Stosując się do wyżej wymienionych porad, z pewnością uda się nam wykonać dobre zdjęcia produktów, pamiętajmy jednak o tym, jaki jest główny cel tego typu fotografii, którym jest przede wszystkim wzrost sprzedaży. Jeżeli więc chcemy, żeby cel ten był spełniony, musimy przede wszystkim dobrze poznać potencjalnych klientów i dostosować fotografie do ich gustów i wymagań, które mogą się różnić w zależności od dedykowanej grupy docelowej.

Źródła:

Komentarze



Edge Rank FacebookDla osób zajmujących się mediami społecznościowymi Edge Rank ( ER ) jest hasłem niem


Marketing MIX - 4PZastanawiając się i próbując znaleźć odpowiedź na pytanie, czym właściwie jest marketi


Różne media dla reklamy - dobórO skuteczności reklamy decyduje wiele czynników. Sama treść komunik


CopywriterCopywriting jest dziedziną, która dziś stała się nie tylko modna, ale przede wszystkim potrzeb