Influencer marketing, czyli marketing wpływowy, bardzo szybko znalazł miejsce wśród instrumentów, które pomagają firmom zyskać rozpoznawalność i rozwijać sprzedaż. Jest to korzystne dla firm, którym zależy na pozytywnej "e-reputacji" w Internecie.
Influencer marketing - definicja
Influcencer marketing to zestaw technik, które wykorzystują rekomendację lub wizerunek influencera, mających na celu przykucie uwagi potencjalnego klienta.
W początkowym okresie swojego istnienia marketing ten był głównie skierowany do aktywnych członków społeczności lforów internetowych. Wraz z pojawieniem się "pokolenia" influencerów, którzy są bardzo aktywni na portalach społecznościowych i blogach, marketing wpływowy stał się niezbędny dla strategii komunikacyjnych. Jest on wykorzystywany w marketingu internetowym lub zarządzaniu społecznością do działań w mediach społecznościowych. Marketerzy zrozumieli to, że w ten sposób zyskują większą rozpoznawalność marki w serwisach społecznościowych i wyszukiwarkach. Zagospodarowanie środowiska influencerów stało się jednym z ważniejszych przestrzeni aktywności marketerów.
Typologia influencerów
Celebryci
W marketingu wpływowym, celebryci są naturalnymi influencerami. Są rozpoznawalni przez miliony ludzi na całym świecie. Gwiazdy ze świata filmu, muzyki, sportu czy biznesu mają do odegrania ważną rolę we współpracy z firmami. Jednak należy pamiętać, że włączenie celebrytów do promowania własnej marki wiąże się ze sporymi nakładami finansowymi.
Makro-influencerzy
To osoby, które zawodowo zajmują się rekomendacjami produktów i usług. Mają społeczności liczące od dziesiątek tysięcy do milionów fanów. Ich główną zaletą jest oczywiście wielkość ich społeczności, ale także ogromna różnorodność, jaką można znaleźć wśród tych wpływowych osób. Istnieje jednak minus w przypadku makro-influencerów. Aktywność niektórych może się zredukować do kwestii merkantylnych. Będą polecać te produkty, za które otrzymali wyższe wynagrodzenie, a kwestia obiektywizmu zejdzie na dalszy plan.
Mikro-influencerzy
Można powiedzieć, że to prawdziwi członkowie społeczności Internetu. Ich zdecydowaną zaletą jest zaangażowanie i bezinteresowność. Nawet jeżeli nie mają dużych społeczności i nie są w centrum uwagi wielkich marek to dzięki ich zaangażowaniu można uzyskać interesujące informacje zwrotne i odnieść sukces.
Nano-influencerzy
Mogą mieć małe społeczności, ale mają silne zaangażowanie. Ich często specyficzne dziedziny zainteresowań nie generują milionów entuzjastów. Pracują w niszach i są bardziej aktywni dzięki swoim pasjom nie szukając wymiernych zysków. To kategoria, którą firmy będą musiały zagospodarować w niedalekiej przyszłości.
Formy aktywności influencerów
Buzzkit
Firma promuje swój nowy produkt, wysyłając go do wpływowego influencera, który następnie testuje go, aby podzielić się swoją opinią ze społecznością. Jeżeli pozytywna opinia znajdzie się na np. blogu wpływowego influencera to jej pożądanym skutkiem jest zwiększenie zasięgu oglądalności danego produktu.
Sponsoring treści
Technika ta polega na sponsorowaniu artykułu na blogu lub publikacji na portalach społecznościowych w celu dotarcia do jak największej liczby osób i uzyskania widoczności. Jest to akcja, która pozwala zwiększyć oglądalność. Pomaga również przy wyższym pozycjonowaniu firmowej strony jeżeli artykuły są pisane z kodami SEO.
Lokowanie produktu
Technika ta, stosowana głównie na YouTube, korzysta z usług YouTubera specjalizującego się w tematyce związanej z specjalizacją marki. Influencer subtelnie (lub nie) umieszcza dany produkt w jednym ze swoich filmów.
Blog podróżniczy
Blogerzy turystyczni są popularni i niektórym udaje się zjednoczyć bardzo aktywne społeczności. Aby zyskać sławę, niektórzy organizatorzy wycieczek wykorzystują tego typu wpływy do promocji swoich produktów. Zazwyczaj oferują one podróż all-inclusive, czasami nawet z aparatem fotograficznym, w zamian za kilka zdjęć zrobionych codziennie i udostępnionych za pośrednictwem bloga i/lub portali społecznościowych, w szczególności takich jak Instagram.
Rozpakowywanie
Zjawisko w Stanach Zjednoczonych jest bardzo popularną techniką wywierania wpływu. W Polsce też ono gości. Influencer otrzymuje produkt. Akcja polega na rozpakowaniu otrzymanego produktu na żywo, przed kamerą i przekazaniu tego doświadczenia swojej społeczności. W tej formie promocji bardzo ważnym czynnikiem jest wyrażanie pozytywnych emocji, ekspresja entuzjazmu.
Jak znaleźć influencera?
Przed włączeniem influencera do swojej strategii, konieczne jest znalezienie posiadającego audytorium, którego szukasz i który odpowiada Twojemu położeniu. Twój ambasador będzie musiał odzwierciedlać wizerunek firmy. Odpowiednie charakterystyki można znaleźć na różnych platformach:
- Facebook,
- Twitter,
- Instagram,
- Youtube,
- LinkedIn,
- blog.
Ważne jest, aby przeszukać te kanały w celu ich identyfikacji. Jednakże znalezienie influencera to za mało. Trzeba też ocenić jego popularność, zaangażowanie jakie generują jego kanały ("lajki", komentarze) oraz wielkość jego społeczności (subskrybenci, "followersi"). Wszystkie wpływy mają różne działania i obszary oddziaływania. Reklamodawcy na ogół chcą dotrzeć do konkretnego obszaru geograficznego i odbiorców zainteresowanych ich produktami. Są to podstawowe parametry przy wyborze influencera.
Po wybraniu docelowego influencera można się z nim bezpośrednio skontaktować. Reklamodawcy mogą zaoferować mu wynagrodzenie, darmowe produkty lub np. wycieczkę. W rzeczywistości, wszystko zależy od produktu lub usługi, którą chcą promować oraz popularności influencera.
Komentarze