Podstawową zasadą udanego biznesu jest budowanie trwałych więzi ze swoimi klientami, dostawcami i dealerami. Jednak to nie wszystko. Profesjonalnie prowadzone przedsiębiorstwo powinno kontaktować się również z tak zwaną szeroką publicznością. Są to osoby, które potencjalnie lub aktualnie interesuje dana firma. Podejmowanie działań zmierzających do nawiązania współpracy z publicznością pomaga firmie lub marce osiągać swoje cele. Kreowaniem pozytywnego wizerunku oraz budowaniem trwałych więzi z otoczeniem rynkowym zajmuje się public relations (PR).
Public relations wpływa również na pozyskiwanie szeroko rozumianej akceptacji oraz życzliwości wobec poczynań przedsiębiorstwa oraz budowanie i utrzymywanie korzystnych warunków jej funkcjonowania.
Instrumenty komunikacji public relations
- noty informacyjne dla prasy,
- coroczne raporty,
- publikacje,
- sponsoring,
- przemówienia,
- seminaria,
- akcje dobroczynne,
- lobbing,
- budowanie relacji ze społecznościami lokalnymi,
- czasopisma firmowe,
- imprezy,
- środki identyfikacji, itd.
Cele, zadania public relations
Do podstawowych zadań stawianych przed PR w środowisku przedsiębiorstwa należą:
- Wnioskowanie, polegające na analizie oraz interpretacji zachowań opinii publicznej, jej nastawienia oraz problemów, mogących wywierać pozytywny lub negatywny wpływ na działalność lub plany firmy.
- Doradzanie kierownictwu (wszystkich szczebli) w kwestiach dotyczących zasad działania oraz komunikacji, uwzględniając wszystkie publiczne aspekty i społeczną odpowiedzialność własnej firmy.
Pozostałe zadania public relations odnoszą się do kierunków działania:
1. Zadania skierowanie do wewnętrznej działalności przedsiębiorstwa:
- opracowywanie raportów oraz informacji na temat działalności przedsiębiorstwa,
- odpowiednie zgranie działań marketingowych, reklam oraz promocji,
- zapewnianie właściwej komunikacji między pracownikami a kierownictwem za pomocą odpowiedzialnej organizacji i zarządzania.
2. Zadania skupiające się na wizerunku firmy:
- sponsoring,
- system identyfikacji wizualnej,
- budowanie, ochrona i poprawa reputacji firmy,
- zarządzanie wizerunkiem w sytuacjach kryzysowych,
- organizowanie wystaw i uczestnictwo w targach,
- wspieranie akcji charytatywnych.
3. Zadania skierowane do zewnętrznej działalności firmy:
- utrzymywanie kontaktów z władzami i społecznością lokalną,
- powiązania finansowe i relacje inwestorskie,
- przekazywanie społeczności bieżących informacji o działaniach firmy – nowych produktach, aktywności charytatywnej itd.,
- obecność w publicznych środkach masowego przekazu,
- organizacja konferencji i seminariów, które zapewniają stały kontakt z uczelniami,
- organizacja firmowych imprez promocyjnych.
Cechy public relations
Przyjmuje się, że skuteczność public relations opiera się na trzech podstawowych cechach.
- Pierwszą jest wysoka wiarygodność. Wtedy wiadomości dotyczące firmy wydają się odbiorcom bardziej autentyczne i wzbudzają większe zaufanie niż reklama.
- Druga cecha to zaskoczenie. Przekaz generowany przez public relations dociera do odbiorców jako element ogólnych wiadomości, a nie informacja handlowa. Daje to szansę zdobycia zainteresowania klientów, którzy unikają reklam oraz kontaktów ze sprzedawcami.
- Ostatnią cechą PR jest wyróżnienie. Działalność PR daje firmie możliwość wyróżnienia firmy, marki lub produktu, bo ich opis nie jest zestawiany z innymi podobnymi, co bardzo często ma miejsce w tradycyjnych reklamach.
Praktyka public relations opiera się w dużej mierze na komunikacji. Oczywiście nie chodzi o proste komunikowanie, tak zwaną komunikację jednokierunkową w celu uzyskania rozgłosu, ale o pewien skomplikowany proces o charakterze dwukierunkowym.
W ogromnym uproszczeniu, PR to sztuka kierowania przepływem informacji. Informacja stała się jednym z kluczowych elementów współczesnej komunikacji, a wsparta planowanym, przemyślanym i odpowiednio ukierunkowanym procesem może doprowadzić do wytworzenia nici porozumienia między konsumentem a przedsiębiorstwem. Zdolność efektownej komunikacji prowadzącej do wzajemnego zrozumienia świadczy o porażce lub sukcesie danej firmy.
Komentarze