Zarządzanie zespołem

Zarządzanie zespołemO sukcesie każdego przedsiębiorstwa, niezależnie czym ono się zajmuje i jakie duże są jego struktury, decyduje umiejętne i właściwe zarządzanie zespołem ludzi. To przede wszystkim od pracowników zależy czy firma odniesie sukces czy też porażkę. To oni niejednokrotnie podejmują na własną odpowiedzialność ryzyko, od którego zależy powodzenie projektu, to oni w końcu napędzają swoją siłą, charakterem, temperamentem i osobowością wielką firmową machinę. Nie bez przyczyny w biznesowym obiegu funkcjonuje powiedzenie, że firma jest tak dobra, jaki poziom prezentuje jej najsłabszy element.

Każdy zespół jednak, aby odpowiednio funkcjonować musi mieć kogoś, kto będzie dbał o to, aby wszyscy szli w tym samym kierunku. Kogoś, kto będzie zbierał sygnały z wewnątrz jak i zewnątrz organizacji. Kogoś, kto potrafi pochwalić i zmotywować do działania, ale także kogoś, kto nie będzie będzie też potrafił dać negatywny feedback, jeśli tego wymaga sytuacja. Jednym słowem, każdy zespół potrzebuje swojego lidera. Przywódcy, na barkach którego spocznie ogromna odpowiedzialność za zaangażowanie grupy ludzi do pracy na rzecz sukcesu firmy.

Oczywiście, to wszystko w teorii wydaje się być bardzo proste i przejrzyste, jednak jak to często bywa, praktyka czasem od teorii odstaje. Niewątpliwie bardzo ciężko jest wyselekcjonować taką osobę, która spełnia wszystkie podręcznikowe warunki na to, aby stać się liderem. Taka jednostka musi wyróżniać się w kilku kluczowych aspektach, albowiem rola menedżera jest w istocie wielowymiarową posadą, która wymaga fachowości i profesjonalizmu na wielu płaszczyznach.

MERYTORYKA i DOŚWIADCZENIE

Przede wszystkim nie podlegającymi dyskusji kwestiami są wiedza merytoryczna oraz doświadczenie. Bez nich wręcz niemożliwym jest wyrobienie sobie odpowiedniej pozycji i wzbudzenie szacunku wśród pozostałych pracowników. Decyzje podejmowane przez lidera powinny być racjonalne, nastawione na dobro nie tylko swoje czy pojedynczych pracowników, ale całego przedsiębiorstwa.

KOMUNIKACJA

Kwestia porozumienia się z pozostałymi członkami swojego zespołu również nie powinna być sprawą drugorzędną. To w głównej mierze lider powinien dostrzegać w swoim podwładnym to, czego inni, a nawet on sam nie jest w stanie dostrzec. Ów pracownik zaczyna wówczas wierzyć, że jest potrzebny grupie, wierzy w siebie i we własne możliwości, wykonuje dobrą pracę zarówno dla firmy, jak i samego siebie. A kiedy zdarza się błąd, to siłą lidera będzie wyciągnięcie z tego błędu wniosków, które pozwolą na uniknięcie błędu w przyszłości.

Odpowiednie zarządzanie zespołem wymusza także na liderze umiejętność łatwego i najlepiej bezkonfliktowego dogadywania się z innymi pracownikami. Ciężka do wyobrażenia jest sytuacja, w której głównodowodząca osoba nie rozmawia z pozostałymi członkami zespołu bądź robi to tylko i wyłącznie w przypadku zachodzącej konieczności. To ludzie tworzący organizację są najważniejsi i zadaniem każdego lidera będzie sprawić, aby poczuli współodpowiedzialność za wyniki i rozwój firmy.

ZARZĄDZANIE LUDŹMI

Umiejętność stawiania celów, egzekwowanie wykonania oraz wsparcie sprawiają, że ludzie wiedzą dokąd podążają i mają jasno określone odpowiedzialności. Dobry lider to taki, który potrafi zbudować pomost pomiędzy celami firmy a zadaniami na danym stanowisku, a następnie potrafi zapewnić narzędzia i dać wsparcie w wykonaniu tych celów. Ale najważniejsze w tym wszystkim jest to, aby zrobić to wspólnie z pracownikiem. Wyznaczanie zadań to nie jest zarządzanie, a już na pewno nie jest cechą lidera "ręczne sterowanie" pracownikiem. Pracownik, który nie ma wpływu na to w jaki sposób wykonuje swoje zadania traci zaangażowanie i w efekcie wykonuje jedynie to co niezbędne, aby nie stracić pracy.

MOTYWOWANIE

Umiejętność motywowania zespołu to także jedna z fundamentalnych kompetencji, jakie powinien posiadać dobry lider. Aby jednak w odpowiedni sposób uaktywniać pozostałych, przywódca powinien znać doskonale potrzeby pracowników, a następnie skrupulatnie harmonizować to z ich oczekiwaniami i zdolnościami. Niezwykłym ułatwieniem dla lidera będzie obiektywna ocena wykonanego zadania przez pracownika, jeśli będzie wykonywał on pracę, w której może pokazać pełnię swoich możliwości.

INTELIGENCJA SPOŁECZNA

Zespołem zarządzać powinna osoba, która potrafi zapanować nad swoimi emocjami. Oznacza to ni mniej ni więcej tyle, iż nie powinien dać się ponosić nerwom, działać z zachowaniem wysokich standardów etyki i brać odpowiedzialność za to co mówi. To w osobę menedżera wpatrzone będą oczy całego zespołu i to na nim wzorować się będą współpracownicy. Jeśli da on zły przykład swoimi manierami, zapewne rzutować będzie to na atmosferę w miejscu pracy.

Cechy, którymi powinien dysponować przywódca zespołu pracowniczego można wymieniać bez końca. Tak naprawdę, każda jednostka i każdy zespół są inni, więc bardzo duże znaczenie będzie miało indywidualne podejście każdego menedżera. Oczywiście, jeśli dana jednostka zostanie już liderem zespołu i będzie miała możliwość kierowania innymi ludźmi, to nie powinna spoczywać na laurach. Ważnym jest, aby cały czas się doskonalić i dążyć do perfekcji. Najlepszą ku temu okazją, jest skorzystanie ze szkoleń lub coachingu, których ostatnimi czasy nie brakuje i prowadzone są przez biegłych specjalistów w swojej dziedzinie.

W obecnych czasach liderzy muszą nieustannie szukać nowych rozwiązań i narzędzi, które pozwolą im na efektywną pracę z zespołami multipokoleniowymi, które stanowią wyzwanie dla wielu menadżerów. Jedną z technik, która ostatnimi miesiącami zdobywa uznanie kadry menadżerskiej na całym świecie jest facylitacja. Facylitacja to umiejętność prowadzenia spotkań czy pracy z zespołem, dzięki której każdy członek ma możliwość równego współuczestnictwa w spotkaniu. Co więcej, największą wartością facylitacji spotkań jest znaczne podniesienie zaangażowania całej grupy, nie tylko nieformalnych "liderów".

Prezentacja technik facylitacji wraz z praktycznymi warsztatami prowadzonymi przez certyfikowanych facylitatorów będą elementem organizowanej w Warszawie w październiku Konferencji iComms. Spotkanie dedykowane liderom, którzy chcą wzmocnić swoje kompetencje w obszarze pracy z zespołem jest jedynym tego typu wydarzeniem, podczas którego można zapoznać się z nowymi narzędziami w pracy z zespołami jak również w oparciu o techniki facylitacji wzmocnić swoje umiejętności komunikacyjne.

Będzie to także okazja, aby dowiedzieć się jakie procesy i narzędzia mogą wykorzystywać liderzy, aby ich komunikacja z zespołem przebiegała nienagannie i prowadziła do optymalizacji zadowolenia zarówno pracowników, jak i pracodawców.

"Nasza konferencja to jedyne wydarzenie, podczas którego prezentujemy najnowsze narzędzia w obszarze komunikacji liderskiej, jak również case study z firm, które komunikację liderską mają na najwyższym poziomie" mówi Ada Borucka, organizatorka konferencji iComms, na co dzień doradca kadry menadżerskiej w obszarze komunikacji wewnętrznej, ceryfikowany facylitator oraz trener biznesu. “Drugi dzień z kolei to praca pod okiem najlepszych facylitatorów w Polsce, certyfikowanych przez szkołę facylitacji Pathways, którzy pracując z liderami będą prezentować techniki facylitacyjne, możliwe do wdrożenia w zasadzie od ręki przez uczestników konferencji.”

Zarejestruj się już dziś na największą konferencję na temat zarządzania zespołem - icomms.pl

Komentarze



Logo firmyIdentyfikacja wizualna przedsiębiorstwa jest Twoją wizytówką, tym, co klient widzi jako jeden


Partnerzy biznesowiNawiązanie korzystnej, trwałej relacji biznesowej, przynoszącej korzyści dl


Kontrola pracownikówWraz z postępem, który dokonał się w ostatnich 20 latach w obszarze szero


Restrukturyzacja przedsiębiorstwaGlobalny kryzys, albo wzrost konkurencji w bran