Przyjazny punkt usługowy. Jak zaprojektować gabinet kosmetyczny?

Gabinet kosmetycznyPunkt usługowy zlokalizowany w domu mieszkalnym, w budynku o charakterze komercyjnym, czyli na przykład w galerii handlowej lub w domu handlowym, powinien być przede wszystkim przyjazny dla jego użytkowników - pracowników i klientów. Dlatego trzeba zadbać, aby obu grupom wygodnie się w nim pracowało i korzystało z usług.

Jak zatem zaprojektować najbardziej przyjazny punkt usługowy, w którym będą realizowane usługi kosmetyczne?

 

Wymagania techniczne dla gabinetu kosmetycznego

Punkt usługowy, w którym ma być prowadzony zakład kosmetyczny, powinien spełniać warunki techniczne przewidziane w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 17 lutego 2004 r. w sprawie szczegółowych wymagań sanitarnych, jakim powinny odpowiadać zakłady fryzjerskie, kosmetyczne, tatuażu i odnowy biologicznej. Co prawda rozporządzenie to aktualnie nie jest obowiązujące, a brakuje nowych regulacji, dlatego jego treść należy traktować pomocniczo.

Zakład kosmetyczny powinien:

  • być zlokalizowany w odrębnym budynku lub lokalu, albo stanowić jego wyodrębnioną część,
  • mieć ogólnodostępne wejście - najlepiej prosto z ulicy czy chodnika,
  • mieć wydzielone pomieszczenia do świadczenia usług, wyposażone w węzeł sanitarny - minimum umywalka z ciepłą i zimną wodą,
  • poczekalnię dla klientów,
  • pomieszczenie dla pracowników.

Miejsce dla klientów

Jeśli projektowany punkt usługowy ma być gabinetem kosmetycznym, warto zaplanować w nim miejsce na poczekalnię - z kanapą, niskim stolikiem z prasą kolorową czy też z krzesłami. Klienci będą mogli wygodnie spędzić tam czas oczekiwania na swoją kolejkę do skorzystania z usług kosmetycznych.

W gabinecie musi znaleźć się pomieszczenie sanitarno-higieniczne, wyposażone w miskę ustępową, umywalkę, dozownik z mydłem oraz ręczniki jednorazowego użytku. Zakład powinien być wyposażony w wentylację lub klimatyzację, dla zachowania komfortu cieplnego pracowników i przede wszystkim klientów.

Projektowanie właściwej przestrzeni

Najlepiej by było, aby punkt usługowy świadczący usługi kosmetyczne miał lokalizację w centrum miasta lub dużego osiedla mieszkalnego. Do punktu powinno się wchodzić od frontu. Duże przeszklenia pozwolą na prowadzenie efektywnej reklamy świadczonych usług. Będą one jednocześnie stanowiły zaproszenie do korzystania z nich.

W przypadku, gdy punkt usługowy jest integralnym elementem większego budynku lub obiektu mieszkalnego, należy go usytuować od frontu, w widocznym miejscu, ponieważ inaczej potencjalni klienci nie zauważą go i nie zwrócą na niego uwagi.

Starannie wykonane wykończenie wnętrza punktu usługowego, które będzie uporządkowane i zadbane działa na jego korzyść w opinii potencjalnych i obecnych klientów.

Jeśli planujemy zorganizowanie punktu kosmetycznego warto, aby w jego bezpośrednim sąsiedztwie znalazło się choć kilka miejsc parkingowych.

Dla pracowników

Punkt usługowy kosmetyczny może być prowadzony przez swojego właściciela lub z pomocą zatrudnionych pracowników. Osoby świadczące w nim usługi muszą mieć dostęp do zaplecza sanitarno-socjalnego. Dlatego dobrze by było podzielić wynajętą powierzchnię użytkową na co najmniej dwie części. W tylnej, bardziej oddalonej od wejścia, znajdzie się miejsce na zaplecze, gdzie zostanie zorganizowana strefa socjalna. Powinny tam być zapewnione warunki do przygotowania i spożywania posiłków w ciągu dnia, a co za tym idzie powinno się zaprojektować miejsce do siedzenia dla pracowników, wraz ze stołem i krzesłami. Dla oszczędności powierzchni, warto jest umieścić pod ścianą blat roboczy, pod którym znajdzie się mała lodówka, kosz na śmieci, a na górze szafki. W blacie wykonuje się miejsce na niewielki zlew. Dla wygody pracowników można tam umieścić również kuchenkę mikrofalową czy mini piecyk. Dobrze by było, aby pojawiła się także szatnia wyposażona w szafki do przechowywania odzieży własnej i ochronnej.

Najczęściej ze względu na wielkość i warunki techniczne nie ma możliwości wyodrębnienia osobnego wc dla klientów i pracowników. W tej sytuacji należy zapewnić, by istniejąca toaleta posiadała wygodną część przedsionka z umywalką oraz wyodrębnioną i zamykaną część z miską ustępową.

W gabinecie pracownicy powinni mieć wydzielone miejsce lub pomieszczenie do przechowywania sprzętu w sterylnych warunkach, na przechowywanie preparatów kosmetycznych, czystej i brudnej bielizny (oddzielnie).

Na komfort pobytu klienta w gabinecie wpłyną wygodne meble zabiegowe (fotele i leżanki) na których będzie oddawał się zabiegom wykonywanym przez specjalistów oraz prawidłowo dobrane i spełniające wszystkie normy oświetlenie.

Autor: www.kingasliwa.pl.

Komentarze