Personal Branding - czym jest i jak go budować i wykorzystać

Rozwój firmy

Personal brandingPersonal Branding przez niektórych postrzegany jest jako całkowicie abstrakcyjny albo kojarzony z trudnym do okiełznania narcyzmem, mającym upust na łamach mediów społecznościowych.

Tymczasem Personal Branding to budowanie i zarządzanie marką osobistą, sposób na sięgnięcie w kierunku rozwoju i celów związanych z karierą zawodową.

Jak budować markę osobistą, która da nam pozycję na rynku pracy, otworzy drzwi na nowe kontakty, ustali naszą pozycję jako eksperta w danej dziedzinie?

Kreowanie marki osobistej wynika ze świadomości i wiedzy o tym, jak duży wpływ na naszą "szansę na sukces" ma to, jak jesteśmy postrzegani. Wizerunek, reputacja, łańcuchy skojarzeń i emocje - to składniki Personal Brandingu. Świadomie wykorzystywane i zarządzane pozwalają zdobyć dobrą pozycję na rynku pracy, ułatwiają relacje z potencjalnymi i obecnymi klientami. Otwierają możliwości zaistnienia w roli eksperta w danej branży lub obszarze kompetencji.

Personal Branding przez niektórych (zupełnie niezasłużenie) postrzegany jest jako całkowicie abstrakcyjny albo kojarzony z trudnym do okiełznania narcyzmem, mającym upust na łamach mediów społecznościowych. Tymczasem Personal Branding to budowanie i zarządzanie marką osobistą. Jest sposobem na sięgnięcie w kierunku rozwoju i celów związanych z karierą zawodową. Gwarancją powodzenia podczas tworzenia marki osobistej jest świadomość pewnych mechanizmów oraz konsekwencja w działaniu. Uproszczona metodologia tworzenia brandów wielkich marek pokazuje, że te, które zapisują się w naszej świadomości wywołują emocjonalnie zaangażowanie w relacje z produktami. Odpowiednie słowa kluczowe przywołują właśnie te marki, z którymi mieliśmy styczność.

Audyt i ustalenie celów

Bez względu na to czy tego chcemy, czy nie, nasz wizerunek kształtuje się, powstaje w umysłach innych. Dzieje się tak albo dzięki temu jak my go tworzymy i nim zarządzamy, albo automatycznie budowany jest na podstawie dostępnych na nasz temat "klocków". Konstruowanie marki osobistej nie jest obowiązkiem. Są branże, w których Personal Branding ma mniejsze znaczenie, są takie, w których jest bardziej istotny. Z pewnością jednak brak pracy nad marką osobistą wytrąca nam z rąk kontrolę nad tym, jak (długofalowo) postrzegają nas inni (również potencjalny klient, pracodawca, przełożony).

Proces Personal Brandingu zawsze warto rozpocząć od ustalenia tego, jak chcemy być postrzegani. Jakie cechy, kompetencje i słowa kluczowe chcemy, żeby były z nami kojarzone. Innymi słowy - jaką marką chcemy być. Czasem pewne zawody same przez się wskazują te obszary. Wiemy, jakie skojarzenia powinien budzić prawnik, lekarz, dziennikarz. Im bardziej nasza marka zbliża się do tego, jakie są oczekiwania odbiorcy, tym lepiej. Wypisz wszystkie cechy i słowa kluczowe, z którymi chcesz być kojarzony. Zastanów się nad swoją specjalnością. Jaki obszar wiedzy, doświadczenia czy kompetencji sprawia, że jesteś wyjątkowy.

Teraz sprawdź, jak twoje ustalenia mają się do rzeczywistości. Skonfrontuj swoją listę ze znajomymi czy rodziną. Dowiedz się, z czym kojarzą ciebie inni. Być może już ten wizerunek jest spójny z zamierzonym. Pamiętaj, że każde nasze działanie, każdy komunikat wysyłany w przestrzeń budują nasz brand. Zobacz, co zbudowałeś do tej pory i zastanów się nad dalszymi krokami. Może to będzie tylko wzmacnianie marki? A może będzie trzeba ratować wizerunek i będzie to PR kryzysowy?

Kody komunikacji

Po audycie i ustaleniu celów warto się zastanowić nad tym, jakich kodów komunikacji należy użyć dla osiągnięcia celów. Mam przekonanie, że wszystko jest komunikacją. To co mówimy, jak wyglądamy, jak działamy i gdzie się pojawiamy ma wpływ na to, jak jesteśmy postrzegani. Tu ważna jest konsekwencja. Często zupełnie nieświadomie ją zachowujemy. Bywa, że w obszarach werbalnych i wizualnych brakuje spójności. Kreujemy się na niedostępnych ekspertów, którzy nie "rozmieniają się na drobne", swoim zachowaniem zupełnie tego celu nie wspierając. Poczuj się ze swoimi kodami komunikacji swobodnie. Nie pozwól, by twój wizerunek cię krępował. Wówczas będzie uwierał i co jakiś czas rozchodził się w szwach.

Odpowiednie narzędzia

Wiesz, co chcesz osiągnąć, sprecyzowałeś, jak chcesz komunikować. Czas ustalić: gdzie. Możesz wykorzystać narzędzia offline i online. Zbudowanie swojej silnej, świadomej i wspierającej twoje działania sieci społecznej jest kwestią podstawową. Niebagatelną rolę odgrywa tu umiejętność networkingu uprawianego i w sieci, i poza nią. Odszukaj i dołącz do grup ludzi, którym bliska jest twoja pasja, którzy dzielą twoje zainteresowania. Dziel się swoją i korzystaj z wiedzy innych, daj się poznać. Pamiętaj, że sygnalizując kim jesteś, podkreślając, jakie obszary cię interesują i w jakich dziedzinach jesteś ekspertem, budujesz to, w jaki sposób postrzegają cię inni.

Podczas wyboru konkretnych narzędzi, bez wątpienia warto zastanowić się nad tymi dostępnymi online. Blog, na którym regularnie będziesz dzielić się wiedzą i doświadczeniem jest świetnym pomysłem - jeśli tylko tematy, jakie będziesz na nim poruszać będą zdecydowanie niszowe oraz spójne z twoimi zainteresowaniami i doświadczeniem. Pamiętaj po prostu, aby pisać o sprawach, na których się... znasz. Niekoniecznie musisz pisać na tematy stricte związane z wykonywanym zawodem. Spróbuj temat "ugryźć" inaczej. Project manager prowadzący blog kulinarny może pisać o przygotowaniu potraw jak o mikro-projektach, wspominając również o tym, jak wiele o project managemencie można się nauczyć gotując. Blog to świetne narzędzie. Pamiętaj jednak - musisz mieć na niego pomysł, musisz lubić pisać i musisz mieć na to czas.

Genialnym miejscem na tworzenie i zarządzanie swoją marką osobistą (wizerunek w sieci) są serwisy społecznościowe. Wśród tych stricte profesjonalnych polecam LinkedIn, na którym stworzysz precyzyjne, a do tego niezwykle funkcjonalne wirtualne CV. Serwis umożliwia networking w segmentowanych grupach, warto więc założyć profil i regularnie go aktualizować, dołączyć i aktywnie działać w wybranych grupach. Pożądany wizerunek pomogą uwiarygodnić rekomendacje od byłych i obecnych pracodawców, współpracowników czy klientów.

Testowanie i dobra zabawa

Ustalić cele, dobrać narzędzia, zrealizować, a następnie… zmierzyć skuteczność - to kolejne etapy realizacji każdej strategii. Po jakimś czasie działań w obszarze Personal Brandingu zajrzyj ponownie do swojej listy. Czy twoje otoczenie postrzega cię tak jak chcesz? Czy narzędzia, na które się zdecydowałeś umożliwiły ci dotarcie do potencjalnych klientów, współpracowników czy pracodawców? Czy osiągnąłeś to, czego pragnąłeś? Pomyśl: może warto coś zmienić? Nie bój się nowych rzeczy, spróbuj pobawić się swoim wizerunkiem. Personal Branding to fascynujące działania prowadzące do stworzenia spójnego wizerunku, z którym nie tylko dobrze się czujesz, ale i realizujesz swoje cele, budujesz karierę zawodową. To narzędzie budowania relacji opartych na pożądanych emocjach. Stajesz się marką, nad którą albo możesz panować, albo pozwolić, żeby budowała się sama. To jest twój wybór.

Autor: http://nowekompetencje.pl.

Komentarze