Optymalizacja konwersji w e-commerce - co poprawić na stronie sklepu?

Optymalizacja konwersji w e-commerceWspółczynnik konwersji to jeden z podstawowych wyznaczników sukcesu w sklepie internetowym. Wysoka konwersja to marzenie niejednego specjalisty ds. e-commerce i właściciela e-sklepu. Jak podają badania, średnia konwersja w e-commerce wynosi ok. 2,48% (źródło: Monetate Ecommerce Quarterly). Jak poprawić współczynnik konwersji w e-commerce? W artykule znajdziesz 13 elementów, których poprawa i usprawnienie wpłynie pozytywnie na konwersję, a co za tym idzie na sprzedaż.

Jak zwiększyć konwersję w sklepie internetowym?

Jeśli chcesz poprawić skuteczność strony internetowej e-sklepu? Każdy e-sklep powinien posiadać pewne elementy, które wpływają na konwersję. Są to:

1. Walory estetyczne

Bardzo ważne jest pierwsze wrażenie, również w sklepie internetowym. Po wejściu na stronę klient decyduje w ciągu zaledwie kilku sekund, czy chce na niej pozostać. Dlatego zadbaj o wygląd estetyczny sklepu, aby wzbudzała zaufanie potencjalnych klientów.

2. Prostota i intuicyjność sklepu

Dobrze zaprojektowana witryna sklepu internetowego to podstawa. Zrób wszystko, aby klient po wejściu na stronę mógł szybko i łatwo znaleźć to, czego szuka. Jeśli nawigacja będzie dla niego myląca, z pewnością zrezygnuje z zakupów.

3. Prosty proces zakupowy

Liczy się nie tylko estetyczne dobre pierwsze wrażenie na odwiedzającym e-sklep. Ważne, żeby układ sklepu w łatwy sposób doprowadził klienta do transakcji. Usuń wszelkie przeszkody na drodze potencjalnego klienta, np. zbyt skomplikowany proces transakcji, wypełnianie dodatkowych danych, konieczność założenia konta etc.

4. Informacje o produktach

Potencjalny klient, który odwiedza twój sklep internetowy, nie może mieć wątpliwości, co sprzedajesz. Wyróżnij się od konkurencji, tworząc ciekawe i unikalne opisy produktów. Zadbaj, aby były merytoryczne, pomocne i praktyczne dla potencjalnych klientów.

5. Zdjęcia produktu

W przypadku wielu produktów zdjęcia są konieczne. Pomagają wizualizować wygląd produktu, dzięki czemu klienci wiedzą czego się spodziewać. Zamieść przynajmniej po kilka zdjęć danego produktu, zaprezentuj go z różnych perspektyw, pokaż detale istotne dla kupujących.

6. Materiały wideo

Filmy wideo, podobnie jak zdjęcia, pomagają lepiej zaprezentować asortyment sklepu. Ułatwiają poznanie właściwości produktu, a także umożliwiają pokazanie jego działania, np. sposobu użycia urządzeń. Możesz umieścić filmy wideo prezentujące produkty lub wyjaśniające np. jak zrobić zakupy w twoim sklepie.

7. Ograniczona liczba wyboru

Lubimy mieć wybór, ale jak pokazują badania, im mniejszy wybór, tym szybciej podejmujemy decyzje. Możesz wykorzystać ten fakt, promując asortyment sklepu, np. zamiast wyświetlać w kategorii sukienek wszystkie modele we wszystkich kolorach, wyświetl jedną sukienkę o danym kroju, a wybór koloru daj na karcie produktu. Umiejętnie ograniczając klientom wybór, zwiększasz prawdopodobieństwo podjęcia decyzji zakupowej.

8. Transparentność

Dlaczego wiele sklepów informuje nas zaraz po wejściu do sklepu o darmowej dostawie i zwrocie, metodach płatności, czasie wysyłki? Bo są to informacje istotne dla potencjalnych klientów. Wielu zdecydowanych do zakupu użytkowników porzuca koszyk, kiedy dowiadują się o dodatkowych kosztach. Dlatego dbaj o transparentność, klienci to docenią.

9. Kilka sposobów płatności

Klienci mają swoje ulubione metody płatności, którym ufają. Zaoferuj im kilka możliwości finalizacji transakcji, aby mogli wybrać preferowaną formę. Dzięki temu unikniesz porzucania koszyków i niezadowolenia niedoszłych klientów.

10. Opinie klientów

Klienci często podejmują decyzje zakupowe na podstawie rekomendacji innych. Zamieść na stronie sklepu opinie zadowolonych klientów, aby uwiarygodnić się w oczach nowych klientów i przekonać ich do zakupu.

11. Oznaki zaufania

Klienci odwiedzając sklep internetowy, szukają uwierzytelnień. Zadbaj, aby na twojej stronie w łatwy i szybki sposób znaleźli politykę prywatności, regulamin sklepu, FAQ, a także certyfikaty potwierdzające wiarygodność sklepu lub jakość produktów.

12. Obsługa klienta

Nie zawsze odwiedzający sklep są zdecydowani na zakup. Czasami mają wątpliwości dotyczące specyfiki produktu, np. wyboru mebli czy rozmiarówki ubioru. Daj odwiedzającym sklep szansę na różne formy kontaktu - telefon, mail, chat lub zamówienie rozmowy zwrotnej ze strony internetowej, aby mogli rozwiać swoje wątpliwości i podjąć decyzję zakupową.

13. Jakość ruchu

Wysokość sprzedaży w sklepie internetowym nie jest zależna od wielkości ruchu, ale od jego jakości. Dlatego wyeliminuj pusty ruch na stronie i twórz targetowane kampanie, aby przyciągnąć do sklepu osoby faktycznie zainteresowane asortymentem twojego sklepu. Dzięki temu unikniesz zbędnych kosztów promocji, a współczynnik konwersji wzrośnie.

Optymalizacja konwersji w sklepie internetowym wymaga ciągłych działań, obserwowania zachowania użytkowników i ulepszania strony. Jednak to praca naprawdę opłacalna. Optymalizacja przekłada się bowiem na lepszą konwersję, a wyższa konwersja to większy zysk.

Autor: Sergey Butko, współzałożyciel i szef działu marketingu w CallPage - wtyczki pozwalającej oddzwaniać do osób odwiedzających stronę w 28 sekund.