Marketing na rynku farmaceutycznym

Rynek farmaceutycznyMarketing strategiczny w przypadku firm farmaceutycznych jest niezwykle trudnym zadaniem, przez obowiązujące w Polsce przepisy prawa i związane z nimi ograniczenia.

Z drugiej jednak strony na rynku lekarstw istnieje tak ogromna konkurencja, że walka o zainteresowanie i wzbudzenie potrzeby zakupowej u klienta wydaje się konieczna.

Farmamarketerzy mają trudny orzech do zgryzienia. No bo jak reklamować leki wydawane na receptę, skoro jest to zabronione? Możliwości stosowania różnorakich chwytów marketingowych istnieją tylko w przypadku leków OTC, czyli tych, które wydawane są bez recepty oraz suplementów diety. Te na receptę muszą bronić się same, najczęściej jakością wyrobu i oczywiście działaniem. Akurat pod tym względem polskie firmy farmaceutyczne nie mają się czego wstydzić.

Plasujemy się w światowej czołówce, patrząc na innowacyjne rozwiązania, jakie zostają wdrażane w fabrykach sektora leków. Nasz przemysł farmaceutyczny ma do dyspozycji profesjonalne, najlepsze jakościowo maszyny i urządzenia do produkcji leków. Dokładnie te, które są zgodne z normami, jakie wytycza nie tylko Unia Europejska, ale i standardy stosowane na całym globie.

Strategia kształtowania pola rynkowego

Firmom farmaceutycznym zawsze zależy na zwiększeniu sprzedaży leku. W tym celu mogą starać się o zamianę leku na receptę na ten, który można nabywać również bez niej. Dzięki temu w wielu przypadkach ich sprzedaż może odbywać się nie tylko w aptece, ale chociażby w sklepach wielobranżowych czy na stacjach benzynowych. W takim przypadku nie zmienia się nawet produkcja leku. Zachowany zostaje ten sam skład.

Konieczne są natomiast badania, które wykazują pełne bezpieczeństwo stosowania danego środka. Szansy raczej nie mają na to nowe leki. To zwykle te, które już są w obiegu jakiś czas. Dzięki temu przy zachowaniu tych samych standardów produkcji, bez konieczności wymiany maszyn i urządzeń do tworzenia czy pakowania lekarstw, firmy docierają do nowych klientów, dają lepszy dostęp do leku chorym, którzy już z niego korzystali oraz tym, którzy zażywają leki konkurencji o podobnym działaniu.

Strategia rozwoju produktu

Kolejne pole do mnożenia chwytów marketingowych i zachęcania potencjalnych klientów do kupowania określonego leku zapewnia rozwój samego produktu. Firmy farmaceutyczne chętnie prowadzą dodatkowe badania kliniczne, które mają na celu wyrób innych postaci tego samego leku - na przykład środek o tym samym działaniu może być dostępny w formie tabletek, syropu czy kropli. W trakcie trwania cyklu życia produktu firmy mogą także zmieniać jakość leku, poprzez dodanie kolejnych właściwości - najlepszym chwytem okazuje się szybsze, mocniejsze i dłuższe działanie danego środka.

Produkt może także zmienić swoje opakowanie na takie, które zostaje lepiej zauważane przez potencjalnych nabywców. Na opakowaniu mogą znaleźć się dodatkowe, ważne dla pacjentów informacje. Wygląd opakowania ma również znaczenie, jeśli pod uwagę weźmiemy aspekty wizerunkowe leku. Tutaj spece od marketingu mają szerokie pole do popisu, chociażby patrząc na kolor opakowania czy wykorzystaną do treści czcionkę.

Autor: www.vekamaf.com.pl.

Komentarze