Kobiety i mężczyźni na zakupach - stereotypy i fakty

ZakupyStereotypy dotyczące zachowań podczas dokonywania zakupów przez kobiety i mężczyzn są główną przesłanką do komponowania konkretnych przekazów reklamowych, dzięki którym produkty czy usługi są przez te dwie grupy docelowe nabywane.


Okazuje się, że producenci zwracają uwagę na różnice w zachowaniu i motywacji kobiet oraz mężczyzn i na tej podstawie kreują konkretne promocje. Czy rzeczywiście emocjonalne podejście pań oraz racjonalizm panów w tym przypadku się sprawdza?

Zakupy mężczyzn

Badania jasno wskazują, że mężczyźni dokonują mniej niespodziewanych wydatków. Raczej trzymają się listy zakupów i nabywają tylko niezbędne produkty. Rzadziej wpadają w tzw. szał zakupów, nie wybierają się na shopping. Zakupy odzieżowe dokonywane są przez nich w miarę potrzeb. Mężczyźni są też mniej podatni na chwyty reklamowe. Nie interesują ich mega przeceny ani wyprzedaże. Z drugiej zaś strony są w stanie wydać jednorazowo znacznie więcej. Okazuje się, że nabywają rzeczy droższe - wybierają rzeczy lepsze jakościowo, nie porównują cen. Kupują rzadziej, ale nabywają produkty z bardziej wartościową metką. To mężczyźni zresztą dokonują najczęściej wyboru sprzętów elektronicznych, które są droższe niż kolejna bluzka czy spodnie.

Mężczyźni wybierają się na zakupy do galerii handlowej. Dla nich liczy się wygoda i komfort zakupów. Za produkty i usługi płacą przeważnie kartą - nie chcą tracić czasu przy kasie, wybierają szybką transakcję bezstykową.

Zakupy zajmują panom o wiele mniej czasu. Spędzają w galerii handlowej zazwyczaj godzinę, podczas gdy panie mogą zwiedzać kolejne butiki nawet przez cały dzień. Mężczyźni mają jasno sprecyzowany cel i po jego zrealizowaniu po prostu wychodzą ze sklepu.

Jak kupują kobiety?

Panie są zdecydowanie bardziej podatne na "specjalne promocje". Okazuje się, że szybko interesują się reklamą i dochodzą do wniosku, że właśnie ten produkt jest im potrzebny, chociaż wcześniej zupełnie nie wyrażały chęci jego posiadania.

Kobiety nie trzymają się ściśle listy zakupów, za to nabywają produkty o wiele bardziej skrupulatnie. Porównują cenę, skład, jakość i dopiero wtedy dokonują wyboru. Niestety, panie o wiele częściej kupują rzeczy czasami zupełnie im w rzeczywistości niepotrzebne.

Zakupy kobiet są impulsywne. Co więcej, panie podczas zakupów zawsze myślą o swojej rodzinie. Wybierając się do galerii w celu uzupełnienia braków w swojej garderobie, przy okazji nabywają produkty dla mężów czy dzieci. Okazuje się też, że to kobiety o wiele lepiej znają potrzeby zakupowe członków swojej rodziny. Mężczyźni są pod tym względem inni - poproszeni o zakup konkretnego produktu, nie zwracają z reguły uwagi na jego jakość, skład, cenę czy markę. Po prostu sięgają po pierwszy lepszy z danej kategorii.

Podsumowanie

Tendencje zakupowe kobiet i mężczyzn są różne, ale obie grupy łączą poszczególne czynniki. Badania naukowe potwierdzają, że dla wszystkich liczy się wygoda - stąd na przykład skłonności do płatności bezgotówkowych w obu przypadkach.

Musimy pamiętać, że realizacja zakupów wiąże się też z codziennym funkcjonowaniem i zainteresowaniami kobiet oraz mężczyzn. Panie dużo większą uwagę zwracają na zdrowy styl życia czy modę, i tam lokują ich wydatki, panowie są zaś gadżeciarzami i dokonują zazwyczaj wyborów w branży produktów elektronicznych.

Artykuł powstał w oparciu o treści ze strony PaySquare - firmy obsługującej transakcje bezgotówkowe.