Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie? Podstawy marketingu sklepowego

Podstawy marketingu sklepowegoJak zwiększyć sprzedaż w sklepie? Podstawy marketingu sklepowego. Pierwszą pozycją w domowym budżecie, na którą wydajemy najwięcej pieniędzy jest żywność i napoje bezalkoholowe. Stanowią one 25% całego domowego budżetu. Nic więc dziwnego, że szukamy sposobu na ograniczenie tych wydatków.

Z pomocą przychodzą nam różnego rodzaju markety oferujące często produkty w dużo niższych cenach niż w standardowym sklepie. Mimo to podczas każdej wizyty w markecie wydajemy znacznie więcej niż zamierzaliśmy.

Dlaczego tak się dzieje?

1. Piekarnia w markecie czyli jak stratę przemienić w zysk

Małe piekarnie oferujące świeży chleb, bułki i inne wypieki znajdują już się chyba w każdym markecie. Okazuje się, że markety wcale na tych piekarniach nie zarabiają, wręcz przeciwnie same piekarnie przynoszą im straty. Dlaczego więc widzimy je w każdym sklepie?

Powód jest prosty, chodzi o zapach. Udowodniono, że zapach świeżego pieczywa wpływa na ludzkie zachowania. Kojarzy nam się on z domem, z czymś dobrym, pewnym. Dzięki temu klient czuje się swobodniej podczas zakupów, przestaje się śpieszyć przez co więcej czasu spędzą oglądając towary na półkach co zwiększa szanse, że któryś z nich wyląduje w jego koszyku. W ten sposób klient kupuje więcej niż zamierzał początkowo, ale to jeszcze nie koniec.

2. Muzyka w tle również ma swój cel

Muzyka znana jest ze swoich możliwości oddziaływania na ludzkie ciało. Różne jej rodzaje potrafią wywołać w nas różne uczucia, od gniewu po spokój, od radości po smutek. To oddziaływanie wykorzystują markety puszczając w tle muzykę relaksacyjną, która sprawia, podobnie jak przy zapachu świeżego chleba, że stajemy się spokojniejsi, więcej czasu i uwagi poświęcamy produktom, nie skupiamy się tak dokładnie na naszej podstawowej liście zakupów.

3. Miła kolorystyka to podstawa

Kolorystyka jest ważną rzeczą w markecie. Ma ona za zadanie potęgować nasze odczucia poruszone przez zapach i muzykę. Kolory współgrają z tymi czynnikami znakomicie, są one ciepłe, delikatne i stonowane. Mają one dokładnie to samo zadanie co zapach świeżego pieczywa i spokojna muzyka.

4. Ułożenie stoisk i towarów nie jest dziełem przypadku

Stoiska z towarami mają ogromne znaczenie w dopełnieniu manipulacji klientem zapoczątkowanej przez zapach, muzykę i wzrok. Ich zadaniem jest jak największe wydłużenie drogi jaką klient musi przebyć w poszukiwaniu towaru jaki go interesuje. W ten sposób przechodząc alejkami na pewno dorzuci kilka nadprogramowych rzeczy do swojego koszyka.

Właśnie dlatego wszystkie towary pierwszej potrzeby takie jak, chleb, napoje, wędlina znajdują się na końcu sklepów. Zmuszają klienta aby przeszedł przez istny labirynt alejek, aby się do nich dostać, a następnie ponownie go przejść w drodze do kasy zapełniając koszyk kolejnymi towarami.

Układ samych produktów w alejkach też nie jest przypadkowy. Produkty najbardziej popularne, najdroższe znajdują się bezpośrednio na wysokości wzroku klienta, podczas gdy towary tańsze umieszczone są wyżej lub niżej. Ułożenie zarówno stoisk jak towarów stanowi kluczową rolę w marketingu sklepów. W połączeniu z innymi sposobami pobudzającymi nasze zmysły, tworzy pułapkę doskonałą nie tylko na nasze pieniądze, ale również i czas jaki spędzimy w sklepie.

Komentarze