Jak zatrzymać użytkownika na stronie? Zadbaj o jego user experience!

User experiencePosiadanie strony internetowej nie zapewni nam sukcesu… a może jednak? Tworząc swoją stronę dobrze jest określić cel jej funkcjonowania. Czy będzie to poszerzenie wiedzy użytkowników czy sprzedaż warto przemyśleć, jakie działania osoba trafiająca na naszą stronę może wykonać. Ścieżka użytkownika w internecie może przebiegać następująco: użytkownik poszukuje informacji, wpisuje konkretne frazy w wyszukiwarkę, dostaje listę wyników i klika w ten, który pojawi się najwyżej czy ten, który wydaje mu się najlepiej pasujący do zapytania. Analizując ten proces warto zwrócić uwagę na dwie kwestie. Po pierwsze inwestując w pozycjonowanie zwiększasz szanse na kliknięcie w Twoją stronę. Po drugie, jeżeli użytkownik już znalazł się na stronie - zatrzymaj go!

Czym jest user experience?

W podstawowych zasadach dostępnych w supporcie google można znaleźć informację, że przede wszystkim liczy się tworzenie strony dla użytkowników, a nie dla wyszukiwarek. Jeżeli użytkownik ma być zadowolony z pobytu na naszej stronie - jej jakość ma znaczenie. Często czynnikiem decydującym o jakości witryny jest zadbanie o UX. Czym jest user experience? UX to całość wrażeń, jakich doświadcza użytkownik podczas korzystania z produktu. W tym przypadku produktem jest właśnie strona internetowa.

Mówiąc o UX, często wspomina się także o użyteczności witryny, jednak tych dwóch pojęć raczej nie powinno się używać wymiennie. Oba odnoszą się do opisania łatwości, z jaką użytkownik korzysta z Twojej witryny. Pojęcie user experience jest jednak szersze. Prosty przykład to uwzględnienie np. estetyki i wyglądu strony. Jeżeli spojrzymy na stronę pod kątem jej użyteczności za plus uznamy sytuację, kiedy użytkownik będzie łatwo mógł znaleźć istotne informacje typu: menu, kontakt. Jednak dodając do tego user experience będzie się również liczyło jakie wrażenia odniósł użytkownik, czy strona była dla niego estetyczna, czy mu się spodobała i uznał ją za atrakcyjną.

Dbanie o UX może doprowadzić do przekształcenia użytkowników w konsumentów, właśnie poprzez zapewnienie im świetnego doświadczenia na stronie internetowej. Jeżeli poprawisz efektywność wyszukiwania na stronie, pomożesz odwiedzającym, znaleźć to, czego szukają, zachęcisz ich do powracania na Twoją stronę.

Dbając o UX dbasz o pozycję w Google

Celem Google jest zapewnienie internautom najlepszego wyniku odpowiedzi na ich zapytania. Na decyzję, czy wyszukiwarka uzna treść naszej strony za najlepszy wynik może wpłynąć właśnie UX.

Google sprawdza naszą witrynę pod kątem wielu czynników. Jednak te związane z UX i tym, jak użytkownicy korzystają z naszej strony, to przede wszystkim szybkość witryny, jej dostosowanie do urządzeń mobilnych, struktura strony oraz wewnętrzne i zewnętrzne linki. Prędkość ładowania się strony jest już podstawą i chyba każdy rozumie, że internauta nie chce czekać zbyt długo na sprawdzenie czy treści na naszej stronie są tym, czego szuka. Coraz więcej osób korzysta teraz z urządzeń mobilnych, więc zadbanie o przystosowanie strony www do ich potrzeb wydaje się sprawą oczywistą. Tym bardziej, że Google ostatnimi czasy doskonali swoje algorytmy, sprawdzając czy strony internetowe są w pełni dostosowane do urządzeń mobilnych.

Linki wewnętrzne ułatwiają nawigację i pomagają użytkownikom poruszanie się po naszej stronie. Natomiast linkowanie zewnętrzne świadczy o tym, że prawdopodobnie ludzie mieli dobre wrażenia z naszą stroną i chcą ją polecać. Dla użytkowników zewnętrzne linki zapewniają sposób na uzyskanie dostępu do dodatkowych informacji. Zasada jest prosta: udostępniając wysokiej jakości treści zwiększasz prawdopodobieństwo, że ludzie będą chcieli do Ciebie linkować, a użytkownicy czytać Twoje treści. W ten sposób pozostają na Twojej witrynie, a Google zauważa ilość linków przychodzących i czas spędzony na stronie przez użytkowników.

Dodatkowymi czynnikami, które Google sprawdza na naszej stronie to wzorce zachowań użytkownika. Np. jeżeli wiele osób opuści Twoją stronę może to być sygnałem dla wyszukiwarki, że nie znaleźli tego czego szukali. Innymi sygnałami dotyczącymi wzorców zachowań jest czas spędzony na stronie i to, jak często ludzie wracają do witryny. Czynniki te można sprawdzić i analizować za pomocą Google Analytics i innych narzędzi do analizowania witryny.

Jak określić czy UX jest dobre?

Przede wszystkim należy uwzględnić cel naszej strony internetowej i co użytkownicy mają na niej robić? Czy chcesz, żeby kupowali produkty, czytali publikowane artykuły, przekazywali pieniądze na cele charytatywne? Jeżeli użytkownik ma wykonać określone czynności, witryna powinna być odpowiednio zbudowana, żeby było to jak najprostsze i najbardziej dla niego wartościowe.

Należy również pamiętać, że użytkownik niekoniecznie musi trafić na naszą stronę główną. W takim przypadku musimy zadbać o łatwą i czytelną nawigację pomiędzy treściami na naszej witrynie. Błędem, którego należy unikać jest umieszczanie wszystkich informacji na jednej stronie, zmuszając użytkownika do niekończącego się przewijania strony. Dobrze jest zatem tworzyć podstrony, na których użytkownik znajdzie potrzebne mu informacje.

Jeżeli pierwszy kontakt użytkownika z naszą stroną będzie fatalny - opuści ją i nie zrealizuje celu jej istnienia, nie mówiąc już o tym, że zadbanie o jego user experience pozostanie niewykorzystaną szansą.

Jak wspomnieliśmy wyżej, informacji o zachowaniach użytkowników dostarczą nam narzędzia takie jak Google Analytics. Można jednak pokusić się również o różnego rodzaju testy. Wybierz grupę docelową i poproś o przetestowanie Twojej strony. Dostaniesz w ten sposób informacje, które rzeczy się sprawdzają, a które wymagają poprawy. Dodatkowym narzędziem mogą być ankiety dla użytkowników strony, a także stosowanie testów A/B. Dzięki tym ostatnim uzyskasz odpowiedź, która wersja strony lepiej się sprawdza i zapewnia lepsze doświadczenie użytkownikom.

Ciągle myśl o user experience

Dbanie o doświadczenie użytkownika jest ważne. Warto czasem spojrzeć na swoją stronę z jego perspektywy i poprawić niektóre elementy. Pamiętaj, że nawet z pozoru proste rzeczy mogą polepszyć UX. Dobrym przykładem może być umieszczanie grafik itp. To czy znajdą się one na stronie nie wpłynie na jej użyteczność, ale będą czynnikiem wpływającym na wrażenie użytkownika. Umieszczanie materiałów wizualnych może okazać się ciekawsze i lepiej przyswajalne. Z drugiej strony wszystkie takie treści można odpowiednio zoptymalizować, dzięki czemu będą również czytelne dla wyszukiwarki, co w konsekwencji pomoże w pozycjonowaniu.

https://www.eactive.pl

Komentarze