Jak poszukiwać pracowników?

Poszukiwanie pracowników

W Internecie nie będziemy mieć problemu ze znalezieniem porad dla szukających pracy - jak napisać CV, jak ubrać się na rozmowę kwalifikacyjną czy jak zrobić dobre wrażenie na pracodawcy.

Ciężko natomiast o poradnik dla początkujących headhunterów lub szefów firm, którzy proces rekrutacyjny przeprowadzają sami.

Podstawą rozpoczęcia procesu poszukiwania kandydatów jest wcześniejsze przygotowanie planu zatrudnienia (określenie obowiązków i wymagań dla przyszłego pracownika), aby oferta pracy była jak najbardziej precyzyjna. Bardzo ogólny opis spowoduje napływ kandydatur od osób bez wymaganych kwalifikacji, dlatego warto wypisać niezbędne na tym stanowisku narzędzia pracy i określić wymagany poziom ich znajomości.

Dopracowaną ofertę umieszczamy na swojej firmowej internetowej w zakładce "Kariera" i dodatkowo informujemy o rekrutacji na profilach w mediach społecznościowych. Zamieszczamy ją również na portalach branżowych i ogłoszeniowych, przesłać biurom karier pobliskich uczelni lub przesłać bezpośrednio do własnej bazy odbiorców (oczywiście pod warunkiem posiadania od nich zgody na wysyłkę e-maili). Świetnym sposobem na budowanie własnej bazy kandydatów są targi pracy, na których firmy otrzymują dziesiątki CV, budując przy okazji swój wizerunek jako pracodawcy. Innym sposobem jest też dodanie na stronie internetowej formularza dla kandydatów "Prześlij CV". W poszukiwaniu pracowników pomagają również Urzędy Pracy, publikując oferty i promując je wśród potencjalnych pracowników. Najtrudniejszy dla pracodawców etap rekrutacji następuje, gdy życiorysy kandydatów zaczynają napływać szerokim strumieniem i czas dokonać ich selekcji. Pracodawca dokonuje jej według własnego uznania, wybierając kandydatów najbardziej odpowiadających jego wymaganiom i zapraszając ich na rozmowę rekrutacyjną, podczas której starają się sprawdzić, czy informacje z dokumentów aplikacyjnych pokrywają się z faktyczną wiedzą.

Niektórzy pracodawcy bardzo obawiają się tego etapu nie wiedząc o czym rozmawiać i jakie pytania zadawać, aby wybrać najlepszego kandydata. Z pomocą przychodzą rozwiązania typu Assessment Center, czyli narzędzia do oceny kompetencji pracowników. Proces ten polega na przydzieleniu kandydatom przykładowego zadania związanego ze specyfiką pracy na danym stanowisku. Może to być np. symulacja rozmowy z trudnym klientem, którego odgrywa jeden z pracowników lub przygotowanie analizy finansowej przedsiębiorstwa na podstawie dostarczonych kandydatowi dokumentów. Zdarza się, że kandydat zostaje poproszony o przygotowanie prezentacji lub artykułu na zadany temat. Zebrane w ten sposób informacje pomagają ocenić zdolność kandydatów do wykonywania niezbędnych na oferowanym stanowisku zadań.

Oczywiście pracodawcy, którzy z sobie znanych powodów nie mogą przeprowadzić procesu rekrutacyjnego i selekcji kandydatów sami mogą zwrócić się o pomoc do agencji rekrutacyjnych. Firmy headhunterskie są bardzo pomocne w przypadku przeprowadzania rekrutacji technicznych, gdy oferta skierowana jest do osób o rzadkich, specjalistycznych umiejętnościach.

Autor: www.fr.net.pl.

Komentarze