Pozyskiwanie nowych, wartościowych leadów i działania marketingowe mające na celu nawiązanie wartościowych kontaktów to podstawa efektywnie działającego biznesu. Jednym z działań, o których nie możesz zapomnieć jest identyfikacja Klientów, a konkretnie ich potrzeb, preferencji i motywacji. Bardzo istotne jest zbieranie informacji, które umożliwią Ci przewidywanie zachowań i decyzji zakupowych Klientów oraz przygotowanie ofert sprzedażowych, programów lojalnościowych, które trafią w ich aktualne potrzeby. Na decyzje zakupowe wpływa wiele czynników, musisz wiedzieć co jest głównym motywatorem, który skłoni ich do zakupu Twoich produktów.
Z szerokiego grona potencjalnych Klientów wyselekcjonowane zostają grupy docelowe, do których kieruje się odpowiednią ofertę. Marketing internetowy może przynieść zyski ale tylko wtedy kiedy zostanie zrealizowany prawidłowo,
Przykładowo: Młode mamy najpewniej zainteresowane będą wszelkiego rodzaju artykułami niezbędnymi do prawidłowej pielęgnacji noworodka, kierując reklamy swojego sklepu z produktami dla dzieci właśnie do takiej grupy zwiększasz prawdopodobieństwo zakupu.
Profilowanie Klientów ma wpływ na zyski Twojej firmy
Identyfikacja Klientów polega na budowaniu grup docelowych w oparciu o dane tj. wiek i płeć konsumenta, zamożność, potrzeby, zainteresowanie, status rodzinny i wiele innych. Gdy już zbudujesz swoje persony zakupowe możesz wykreować odpowiedni przekaz reklamowy i dostosować ofertę wraz z przedstawieniem zalet zakupu lub współpracy. Segmentacja klientów to podstawa przy planowaniu działań marketingowych i sprzedażowych. Proces ten pozwala wyodrębnić potencjalnych Klientów, którym należy poświęcić najwięcej uwagi. Co więcej, kierowanie oferty do osób, które mogą być realnie zainteresowane ofertę to klucz w drodze do sukcesu.
Dlaczego określenie grup odbiorców jest ważne?
Określenie grup odbiorców poprzez identyfikację Klientów pozwoli Ci:
- wyodrębnić grupę najbardziej zainteresowaną oferowanymi przez Ciebie produktami lub usługami,
- zgromadzić informacje na temat tego jak Klienci wykorzystują produkty lub usługi,
- zdefiniować kim są Twoi odbiorcy, jakie strony najczęściej odwiedzają, czego szukają w internecie, czym są zainteresowani itd,
- określić jakie są zachowania odbiorców, jak szybko przechodzą do zakupu, co najbardziej wpływa na ich decyzję i chęci dokonania transakcji,
- dostosować ofertę do potrzeb, zainteresowań i motywacji.
Typy osobowości odbiorców
Kwestią o której nie można zapomnieć są typy osobowości. Zachowania Klientów uwarunkowane są w dużej mierze poglądami, oczekiwaniami, potrzebami itd. W świecie marketingu rozróżniamy kilka typów osobowości i są nimi:
Analytical
Umysł analityczny, dla tego typu Klientów liczą się twarde dane i dowód korzyści związanych z współpracą. Musisz zadbać aby w ofercie znajdowały się wszystkie niezbędne informacje. Jeżeli zajmujesz się sprzedażą elektroniki, podaj parametry techniczne sprzętu. Informacje zawarte w ofercie muszą również spełniać oczekiwania pod względem wizualnym. Odbiorca na pierwszy rzut oka powinien otrzymać dana, które go interesują.
Amiable
Tutaj ważne są przede wszystkim emocje. Do grupy Amiable należą odbiorcy obdarowani sporą empatią. W kontakcie z takim Klientem ważne jest zainteresowanie, musisz jasno pokazać, że ważne są potrzeby i zainteresowania odbiorcy. W tym przypadku bardzo dobrze sprawdza się znana każdemu copywriterowi technika pisania tekstów - Storytelling, w którym oferta zostaje przedstawiona w formie własnych doświadczeń i odwołania do konkretnej sytuacji.
Expressive
Klient, który działa najczęściej spontanicznie, nie lubi zbyt długo zastanawiać się nad jakimś rozwiązaniem, jeżeli produkt mu się podoba po prostu go kupuje. Klienta Experessive najczęściej charakteryzuje wybuchowe usposobienie. Bardzo często wpada w złość i sprawia wrażenie agresywnego podczas komunikacji. Dla niego najważniejsze jest dokładne zaspokojenie potrzeb. Współpracując z takim odbiorcą musisz mocno skupić się na tym czego potrzebuje i jakie ma oczekiwania względem oferowanych przez Ciebie produktów i usług.
Driver
Osoba lubiąca mieć wszystko pod kontrolą. Ze względu na swoją osobowość, jest mocno nastawiona na zakup. Zapewniając tej osobie odpowiednie źródło informacji na temat oferty zwiększasz prawdopodobieństwo zakupu. Jeżeli otrzyma wszystkie niezbędne informacje, bardzo prawdopodobne, że podejmie stałą współpracę.
Identyfikuj klientów z DMSales
Z DMSales wygenerujesz grupy odbiorców zainteresowanych Twoim produktem lub usługą. Monitorując zachowania Klientów poznajesz ich zainteresowania i zbierasz wszystkie niezbędne dane. Na tej podstawie zbudowane zostają profile behawioralne a reklama trafia do odbiorcy odpowiednim kanałem o odpowiedniej porze. Platforma www.dmsales.com skutecznie pomaga w identyfikacji Klientów i obraniu odpowiedniej strategii marketingowej opartej na rzeczywistych danych. Platforma działa zgodnie z RODO. Przez 14 dni, w ramach konta testowego możesz korzystać w pełnej funkcjonalności narzędzia całkowicie za darmo.
Oferta "szyta na miarę"
Dostosowanie oferty pod odbiorców to jeden z największych dylematów przedsiębiorców. "Jak to zrobić, by trafić w gusta Klientów i jakie informacje są mi potrzebne by marketing realizowany był efektywnie?" - to pytanie pojawia się w głowie każdego właściciela firmy.
Prawidłowa identyfikacja Klienta, pełni tutaj kluczową i najważniejszą rolę. Musisz dokładnie poznać daną grupę odbiorców, dowiedzieć się czego najczęściej szukają, jakie są ich motywacje do zakupu, jakie mają wymagania co do produktu i w jaki sposób spełnić ich oczekiwania w takim stopniu, aby reklama i sama oferta trafiła w ich gusta ⇛ skutkowała sprzedażą.
Musisz pamiętać, że w dobie internetu, firm podobnych do Twojej znaleźć można w sieci naprawdę sporo. O współpracy najczęściej decyduje sposób przedstawienia oferty, uwidocznienie korzyści wynikających z współpracy, nakłonienie odbiorcy do zakupu poprzez odpowiednie triki marketingowe, relacja z odbiorcą i oczywiście cena. Aby w odpowiedni sposób trafić w gusta osoby będącej po drugiej stronie barykady musisz zagwarantować i przekonać Klienta, że "owszem, być może cena w moim sklepie jest o parę złotych wyższa, jednak w ramach tego zyskuje Pan inne korzyści, których nie da się zastąpić...". Znajomość oczekiwań grupy docelowej pozwoli Ci w tym momencie tak zaargumentować walory płynące ze współpracy, by spełnić oczekiwania drugiej strony i pozyskać wartościowego leada.
Komentarze