Jak dobrać słowa kluczowe do reklam AdWords?

Reklamy AdWords - jak dobrać słowa kluczowe?Dobieranie słów kluczowych do reklam AdWords na początku może wydawać się skomplikowanym zdaniem, jednak już po kilku godzinach spędzonych ze słowami kluczowymi powinno być dla Ciebie intuicyjne jakie słowa kluczowe mogą być skuteczne, a jakich nie warto brać pod uwagę. Najważniejsze jest kierowanie się właściwymi założeniami od samego początku. W artykule chciałem podzielić się podstawami, które w mojej opinii powinny pomóc Ci od początku przy wyborze słów kluczowych dla Twojej przyszłej kampanii AdWords.

W jaki sposób wybiera się słowa kluczowe?

Oczywiście wyboru słów kluczowych nie robi się "na wyczucie". Potrzebny będzie do tego program. Najbardziej podstawowym programem jest Planner Słów Kluczowych Google do którego mamy dostęp po zalogowaniu się do kampanii AdWords. Gdy nie mamy włączonej kampanii, Planner będzie nam pokazywał przybliżone wartości. To się zmieni kiedy wpłacimy pieniądze na AdWords i uruchomimy kampanię. Możemy użyć też innych programów, jednak warto wiedzieć, że większość z nich czerpie dane z Plannera Google więc wszędzie dane będą podobne. Dodatkowo na początek polecam Ci opanować Google Planner.

W Google Keyword Planner wpisujesz przykładowe słowa kluczowe, które wydają Ci się trafne lub adres swojej strony internetowej. Jako wynik otrzymujesz dziesiątki, a nawet setki propozycji z których musisz wybrać odpowiednie dla siebie słowa. Czynność tą warto powtarzać z różnymi słowami. Możesz również spróbować z adresem stron Twoich konkurentów.

Jakie słowa kluczowe wybierać?

Słowa kluczowe można oceniać za pomocą wielu kryteriów. Na początek zdecydowanie wystarczy, że rozważysz poniższe. Już to sprawi, że Twoje kampanie będą znacznie lepsze. Jak więc oceniać słowa kluczowe?

Przede wszystkim trafność

Niezależnie czy sprzedajesz produkty czy usługi musisz wybierać słowa kluczowe, które są trafne. Oznacza to, że muszą dobrze określać to co sprzedajesz. Jeśli sprzedajesz np. odkurzacze przemysłowe to pierwszą "grupą" słów kluczowych będą takie jak: "odkurzacz przemysłowy", "odkurzacze przemysłowe". Nie warto na początek wybierać słów bardzo ogólnych takich jak "odkurzacz" czy "odkurzacze". Nie polegaj też jedynie na bardzo szczegółowych wyrażeniach. Mogą nie mieć zbyt dużej ilości wyświetleń, co sprawi, że kampania nie będzie wyświetlać reklam. Musisz wybrać odpowiedni "poziom szczegółowości".

Uważaj na dwuznaczności

Zdarza się, że słowa kluczowe określają produkt, który sprzedajesz oraz inną rzecz. Weźmy przykład np. firmy sprzedającej flagi narodowe. Odpowiednim wydawało by się słowo "flagi narodowe" jednak w praktyce może się okazać, że większość wyszukań takiego słowa pochodzi od osób, które poszukują flagi do nauki lub wydruku, a nie kupna. To może sprawić, że nasze reklamy będą nieskutecznie. Warto o tym pamiętać i często sprawdzać w Google wyniki wyszukiwania, które dają nam wskazówkę na temat tego, czy słowo kluczowe jest odpowiednie czy nie.

Odpowiedni moment na kupno

Elementem, który ma znacznie jest etap zakupu w którym znajduje się potencjalny klient. Idąc za przykładem odkurzaczy przemysłowych. Co prawda "odkurzacz przemysłowy" to może być skuteczne słowo kluczowe, jednak jest też szansa, że osoba wpisująca takie hasło szuka dopiero informacji na temat odkurzaczy przemysłowych. Możemy dojść do wniosku, że bardziej skuteczne np. mogło by być hasło "odkurzacz przemysłowy Warszawa" (dla firmy z Warszawy). To wyraźnie wskazuje, że użytkownik jest zdecydowany na kupno i to dokładnie w Warszawie. Jeśli natomiast zobaczymy słowo "jaki odkurzacz przemysłowy" to oznacza, że ktoś dopiero rozważa zakup. Reklamy na takie słowa mogą nie być skuteczne, warto więc znacznie ostrożniej do nich podejść i rozpocząć kampanię od słów kluczowych nastawionych na bezpośredni zakup.

Ilość wyświetleń

Chociaż ilość wyświetleń nie jest najlepszym wyznacznikiem tego czy warto uwzględnić słowo kluczowe w kampanii to jest to cenna informacja. Na tej podstawie możesz odrzucić słowa kluczowe bez wyświetleń lub ocenić, czy poza bardziej szczegółowymi hasłami będziesz potrzebował jeszcze ogólniejszych aby zwiększyć zasięg kampanii.

Cena

W Plannerze słów kluczowych mamy podaną przykładową stawkę za kliknięcie w dane słowo kluczowe. Może to być jeden z kryteriów wyboru słów. Nie eliminujmy jednak haseł "zbyt drogich". Często ustalamy własną maksymalną stawkę za kliknięcie więc może się okazać, że cena w Plannerze była zawyżona, a nasze reklamy i tak będą się wyświetlać. Dobrą okazją są natomiast słowa stosunkowo "tanie" o ile spełniają inne nasze wymagania.

Konkurencyjność

Google w swoim programie do wyboru słów kluczowych podaje informacje o konkurencyjności. Wskazuje ona nam czy duża liczba firm chce się wyświetlać na dane słowo kluczowe. Najczęściej duża konkurencyjność jest związana z słowami typowo nastawionymi na sprzedaż, a mniejsza z bardziej ogólnymi. Warto na to zwrócić uwagę i traktować jako wskazówkę. Niska konkurencyjność może oznaczać niższe ceny ale też małą skuteczność słowa kluczowego.

Lokalizacja

Nazwa miasta w słowie kluczowym jest ważna przy firmach lokalnych. Wybierajmy słowa kluczowe z dodatkiem miasta gdy świadczymy usługi w jakimś konkretnym obszarze. Oczywiście to nie może nam zastąpić wyboru odpowiedniej lokalizacji w ustawieniach kampanii.

Słowa z nazwą naszej marki

Czasami warto uwzględnić w kampanii również słowa kluczowe związane z naszą marką. Jest tak szczególnie wtedy gdy nie mamy dobrej widoczności na nazwę naszej marki. Innym przypadkiem kiedy warto tak zrobić jest sytuacja gdy konkurencja wyświetla się na takie hasła i "podkrada" nam klientów. Jeśli mamy dobrą widoczność na nazwę naszej marki to takich słów nie musimy używać w kampanii.

Twórz wykluczenia

Oprócz słów na które chcemy się wyświetlać do kampanii dodajemy również tzw. wykluczenia czyli słowa, których nie chcemy. To słowa które ograniczają wyświetlanie reklam. Np. przeglądając słowa kluczowe możesz zauważyć, że jest wiele wyszukań ze słowem "tani". Jeśli specjalizujesz się w dobrej jakości produktach o wyższych cenach to należało by wykluczyć słowo "tani" aby nie wyświetlać się użytkownikom poszukującym produktów, których nie posiadasz. To ograniczy koszty za kliknięcia i sprawi, że budżet będzie bardziej nakierowany na słowa, które faktycznie mają dla Ciebie znaczenie.

Co dalej?

Dopasowanie słów kluczowych

Zanim zaczniesz ostatecznie tworzyć kampanię powinieneś zrozumieć jak działają dopasowania słów kluczowych. Tak aby dodać słowa kluczowe w odpowiednim dopasowaniu. Na początku możesz co prawda bazować na dopasowaniu przybliżonym, które jest domyślne. Jednak czasami to przynosi sporo szkody gdy nie rozumiesz jak działa takie dopasowanie.

Organizuj konto

Przeglądając słowa kluczowe znajdziesz z pewnością od kilku do nawet kilkuset słów kluczowych. Od razy przy gromadzeniu słów kluczowych warto organizować je dzieląc na kampanie i tematyczne grupy słów kluczowych. To pomoże łatwiej zarządzać kontem.

Optymalizuj kampanię

Gdy znajdziesz już swoje słowa kluczowe to musisz wiedzieć, że to dopiero początek. Następnie powinieneś nieustannie śledzić ich skuteczność. Na podstawie skuteczności możesz zmieniać stawki za kliknięcia, wyłączać nieskuteczne oraz wzbogacać kampanię o dodatkowe słowa kluczowe.

Praca ze słowami kluczowymi na początku wydaje się skomplikowana jednak z czasem stanie się o wiele łatwiejsza, a nawet przyjemna.

Grzegorz Czajkowski - specjalista AdWords, zajmuje się reklamą w Google od ponad 6 lat. Tworzy kampanie AdWords w firmie www.smart-seo.pl.

Komentarze