Jak chronić dane osobowe po 25 maja 2018 roku?

Ochrona dancyh osobowych25 maja 2018 roku wchodzi w życie Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych, zastępujące dotychczas funkcjonującą ustawę. RODO zmieni sporo w pracy marketerów, zwłaszcza zajmujących się e-mail marketingiem. Jak przygotować się na tę rewolucję?

Odświeżone formuły dotyczące ochrony danych osobowych

Po 25 maja 2018 roku wszelkie sformułowania dotyczące ochrony danych osobowych mają zostać maksymalnie uproszczone, formułki te mają przybierać formę krótką i zwięzłą. Oznacza to, że każdy Twój odbiorca musi wiedzieć, na co się zgadza – bez potrzeby sprawdzania np. zwrotów prawniczych czy informatycznych.

Poszerzona polityka prywatności

Już dzisiaj na różnych stronach spotyka się zapisy zwane polityką prywatności. Najprawdopodobniej zwyczaj jej umieszczanie się upowszechni, ponieważ wraz z wejściem w życie RODO, pojawi się więcej obowiązków informacyjnych. Jeśli zdecydujesz się zamieścić na swojej stronie www politykę prywatności (co będzie najbardziej optymalnym rozwiązaniem), musisz wskazać użytkownikowi, w którym miejscu ją znajdzie.

Nowe formy wyrażania zgody

Aktualnie użytkownik musi zgodzić się na przetwarzanie danych osobowych za pomocą komunikatu pisanego - poprzez wysłanie maila, złożenie oświadczenia czy oznaczenie odpowiednich okienek w check-boxach obok tekstu. RODO natomiast będzie zezwalał na odebranie zgody w dowolnej, jednak dostatecznie jednoznacznej formie. W ten sposób otwiera się pole do popisu dla informatyków i marketerów.

Profilowanie? Informuj o tym!

Mówiąc o profilowaniu, mamy na myśli w głównej mierze wszelkie działania informatyczne, które pozwalają na targetowanie odbiorców i wysyłanie im spersonalizowanych materiałów.

Zgodnie z zapisami RODO, aby dokonywać profilowania, musisz poinformować o tym fakcie użytkownika. Co więcej, będziesz też musiał wprost mówić, do jakich celów chcesz stosować profilowanie. Użytkownik może Ci tego odmówić - a Ty musisz mu to umożliwić.

RODO nie unieważni Twojej dotychczasowej bazy kontaktów

Pamiętaj, że prawo - nawet unijne RODO - nie działa wstecz. Nie musisz zbierać zgód na przetwarzanie danych osobowych od całej swojej bazy na nowo, o ile oczywiście zgody te zostały zebrane wówczas prawidłowo.

Ocena: 5.0

Komentarze