Jak budować swój wizerunek w sieci?

wizerunek w sieciStosunkowo nowe do niedawna media społecznościowe, od jakiegoś czasu przeżywają swój Renesans. Kiedyś służące głównie rozrywce dzisiaj stały się prężnie rozwijającym się narzędziem tworzenia biznesu, budowania marki oraz miejscem poszukiwań pracownika.

Weryfikacja osoby pracownika w sieci jakiś czas temu budziła niedowierzanie podszyte pytaniem czy aby naprawdę ta metoda HR dotarła do kraju nad Wisłą. Najlepsi specjaliści jak również firmy dbające o markę zawsze są obecne w social media.

Współcześnie funkcjonująca zawodowa zasada ogranicza się do stwierdzenia:

"jeżeli nie ma cię w Internecie to nie istniejesz".

Internet obecnie jest jednym z głównych jeżeli nie najważniejszym narzędziem budowania marki zawodowej specjalisty, firmy, czy organizacji. Dobrze zaplanowana strategia budowania wizerunku jest najlepszą inwestycją we własny rozwój zawodowy i w perspektywie dalszą karierę. Klasyczna wizytówka jest współcześnie dopełnieniem tej wystawianej online.

Budowa wizerunku w sieci powinna być przede wszystkim zaplanowana. Należy wziąć pod uwagę fakt iż jest to dłuższy proces, wymagający konsekwencji w działaniu. Mówiąc o social media należy rozróżnić kategorie mediów pod względem ich przeznaczenia. Zatem będą to serwisy typowo społecznościowe, nie wnoszące nic w kwestiach zawodowych np. Nasza Klasa, społecznościowe mogące posłużyć również do kontaktów służbowych np. Facebook, społeczności kontaktowe - blogi i mikroblogi.

Dużą rolę pełnią obecnie serwisy rekrutacyjne oraz portale służące wyłącznie do budowania wizerunku zawodowego oraz rekrutacji. Zdecydowana większość z nich z dużym powodzeniem może zostać wykorzystana do celów zawodowych, o ile osoba zainteresowana będzie potrafiła się nimi dobrze posłużyć. Obecnie na polskim rynku pojawiło się dużo portali społecznościowych polskich i zagranicznych, które dają możliwość nie tylko poszukiwania pracy, ale bieżącej prezentacji osoby i wyrabiania sieci kluczowych biznesowych kontaktów, w których liczy się konkretna osoba i jej status zawodowy.

Sieć zawodowych kontaktów jest istotną aczkolwiek wtórną kwestią do samego wizerunku osoby. Sama strategia budowania marki wymaga wspomnianej już konsekwencji i przede wszystkim spójności. Z racji dużych możliwości prezentacji w social media, wybór konkretnego serwisu lub miejsca komunikacji powinien być zaplanowany. Ranking popularności oraz konkurencyjności portalu powinien być na bieżąco monitorowany. Najlepiej od razu wybrać kilka z dostępnych portali czy stron, konsekwentnie uzupełniać dane, dbając przy tym aby były one ze sobą spójne.

W dobie globalizacji i niemal nieograniczonego dostępu do Internetu, nasz profil może obejrzeć każdy (lub prawie każdy) ponieważ dostępność naszych danych również podlega kontroli i musi być poparta zgodą właściciela profilu. Szersze grono osób mających dostęp do profilu danej osoby gwarantuje niekiedy większą sieć kontaktów i możliwości. Przy czym należy stale pamiętać że ilość nie musi przekładać się na autentyczne możliwości zawodowe i poprawę wizerunku.

Zabawny Nick w adresie e-mail, śmieszne zdjęcia czy zbędne informacje działają wyłącznie na niekorzyść osoby. Profesjonalny wizerunek podbudowuje się prezentując własną osobę jako wiarygodną.

Pierwszą kwestią jest zdjęcie. Mnóstwo osób umieszcza swoje dyplomowe czarno białe zdjęcia, które nie są ani profesjonalne ani nie przedstawiają tej osoby w sposób interesujący. Fotografia na profilu przedstawiająca specjalistę w roli zawodowej (prowadzącego konferencję, szkolenie) bądź wizerunku typowo biznesowym jest bardziej naturalna w kontekście prezentacji zawodowej. Kluczową informacją o danej osobie są wszelkie dane zawodowe, obowiązki wykonywane na stanowisku, kursy szkolenia, osiągnięcia. Należy tu przede wszystkim pamiętać o ekspozycji osiągnięć, ponieważ one mówią najwięcej i przedstawiają osobę z najbardziej wartościowej strony. Wiele portali dba również o szatę graficzną i funkcjonalność dlatego można zaprezentować swoje osiągnięcia w formie tabelarycznych lub graficznych wykresów obrazowo bardziej czytelnych i na pewno bardziej atrakcyjnych: portfolio projektów, galerii swoich prac, bądź odnośników czy linków do tworzonych stron internetowych, pisanych przez siebie blogów.

Kolejną ważną kwestią są dane z pozoru nie mające nic wspólnego z pracą zawodową, natomiast wiele mówiące o osobie. Są to wszelkie informacje które nieraz mówią o kandydacie więcej niż jego cv. Dobrze przemyślane informacje o zainteresowaniach, sposobach spędzania czasu wolnego, czytanej literaturze mogą podbudować spójny interesujący obraz osoby albo znacznie go zniszczyć. Po raz kolejny pojawia się tu kwestia konsekwencji oraz rozwagi.

Nieprzemyślane działania osób, które nie potrafią wykorzystać portali społecznościowych do celów zawodowych lub robią to nieumiejętnie mogą być dla tej osoby trudne w konsekwencjach. Współcześnie rozwijający się rynek social media daje nieograniczone wręcz możliwości, dla osób które potrafią umiejętnie je wykorzystać. Z tej możliwości korzystają również specjaliści z branży Human Resources, jak i potencjalni pracodawcy nie posiadający profesjonalnego działu HR. Niemniej jednak zasada we wszystkich przypadkach jest jedna.

Twój profil jest twoją wizytówką

Współcześnie spora część życia społecznego ma swoje stałe miejsce w Internecie. Globalna sieć jest dzisiaj najłatwiej dostępną bazą informacji praktycznie o wszystkim. Dostępność Internetu, popularność social media, oraz stale wzrastająca ilość osób z nich korzystających, staje się ogromnym potencjałem, który jest na wyciągnięcie ręki, jeżeli ktoś potrafi umiejętnie z nich korzystać. Obecnie tempo zmian społecznych jest dosyć duże, w związku z tym można przypuszczać że za jakiś czas wykorzystanie social media w kontekście pracy zawodowej będzie standardem.

Ocena: 5.0

Komentarze