Ile kosztuje pozycjonowanie?

SEOZastanawiasz się, ile tak właściwie kosztuje pozycjonowanie? Dlaczego ceny podawane przez agencje są tak różne? Czy można zrobić dobre pozycjonowanie za 200 złotych?

Odpowiedzi na te i inne pytania dotyczące kosztów związanych z pozycjonowaniem stron i sklepów internetowych znajdziesz w poniższym artykule.


Pozycjonowanie za 200 zł - czy warto?

Czy można zrobić dobre pozycjonowanie za 200 złotych? Nie można. Pozycjonowanie to długotrwały proces, wymagający nie tylko czasu, ale i specjalistycznej wiedzy - najczęściej z wielu zakresów. Prace są wieloetapowe i złożone, można je podzielić na:

  • audyt strony,
  • optymalizacja techniczna,
  • profilowanie lingwistyczne,
  • optymalizacja treści na stronie lub tworzenie nowego contentu,
  • link building,
  • raporty.

Już to zestawienie pokazuje, że kompleksowe pozycjonowanie to działania obejmujące różne obszary. A każde działanie kosztuje. Jeśli ktoś oferuje nam pozycjonowanie za 200 czy 300 złotych, to powinna zapalić się czerwona lampka - bo to najpewniej oznacza, że zadania te są realizowane połowicznie lub wg jednego szablonu. A pozycjonowanie, żeby było skuteczne, powinno uwzględniać nie tylko indywidualne potrzeby danej witryny, ale także działania konkurencji - na podstawie tych danych powinna być opracowana strategia pozycjonowania - inna dla każdej witryny.

Co wpływa na cenę pozycjonowania?

Wciąż zastanawiasz się, co tak właściwie wpływa na cenę pozycjonowanie? Popularne powiedzenie czas to pieniądz jest tu jak najbardziej na miejscu - czas poświęcony na działania kosztuje, a nad widocznością strony lub sklepu w internecie pracuje sztab specjalistów. Decydując się na pozycjonowanie kupujesz ich czas i doświadczenie.

Specjalistyczna wiedza z różnych dziedzin

Audyt strony, czyli analiza jej funkcjonalności pod kątem użytkowników, a także zgodności z wymogami algorytmów Google to zadanie, które trwać może nawet kilka dni. Kolejnym krokiem jest przystosowanie serwisu pod pozycjonowanie. Czas poświęcony na optymalizację techniczną, czyli wdrożenie zaleceń optymalizacyjnych uzależniony jest od zakresu prac - tu nierzadko potrzebna jest przebudowa serwisu, wprowadzenie nawigacji okruszkowej, czy dodanie odpowiednich CTA. Profilowanie lingwistyczne, analiza konkurencji, a także rozmowa z klientem to czasochłonne działania, które pozwolą stworzyć skuteczną strategię i teksty. Ich stworzeniem lub optymalizacją najczęściej zajmuje się doświadczony copywriter. Czas? Zależy ile podstron. Jeśli Twój sklep jest rozbudowany, bo posiadasz 5 000 produktów, to stworzenie unikalnych opisów do nich wszystkich, a także kategorii, w których są umieszczone, może zająć kilka miesięcy. Sama strona to nie wszystko - dla wzmocnienia efektu potrzebne są też dodatkowe linki, pochodzące z wysokiej jakości miejsc. Już wiesz, dlaczego pozycjonowanie za 200 złotych brzmi absurdalnie?

Narzędzia

Zarówno pozycjonerzy, jak i copywriterzy czy linkbuilderzy stosują płatne narzędzia, których miesięczny łączny koszt sięgać może nawet ok. 1000 złotych. Pozwalają one na precyzyjniejszą i skuteczniejszą pracę nad Twoją domeną. Decydując się na pozycjonowanie strony czy sklepu internetowego za grosze, masz właściwie pewność, że narzędzia te nie będą wykorzystywane.

Regularność działań optymalizacyjnych

Nie wystarczy jeden artykuł blogowy czy zoptymalizowanie treści na głównych kategoriach produktowych. Treści pod SEO muszą być tworzone cyklicznie, a im większa witryna, tym więcej pracy się z nią wiąże. Regularne dodawanie wysokiej jakości contentu, to nie jedyne zmiany na stronie - istotne są także zmiany w kodzie, związane z optymalizacją techniczną i on-site, a także praca linkbuilderów - pozyskiwanie linków przychodzących z wartościowych źródeł, wykorzystanie narzędzi do ich analizy.

Raportowanie postępów i obsługa klienta

Kontaktując się z agencją zazwyczaj chcesz porozmawiać z kimś, kto zna Twoją firmę i wie, jakie działania są aktualnie prowadzone. Są agencje, do których trudno się dodzwonić lub takie, które nie zapewniają żadnej innej formy kontaktu niż formularz kontaktowy. Nie mają czasu na analizę i rozmowę z klientem o działaniach. A jedyny kontakt to wysyłane co miesiąc raporty. Jeśli masz wyższe oczekiwania, przygotuj się, że profesjonalna obsługa na miarę menadżera projektu pozycjonowania Twojej strony kosztuje.

Pozycjonowanie - płacić za efekt czy za działania?

Agencje przyjmują różne rozliczenie pozycjonowania sklepów i stron w internecie. Lepiej płacić za efekt, czyli widoczność frazy w top czy za działania? Choć płatność za widoczność frazy może wydawać się kusząca, trzeba pamiętać, że żeby pozycjonowanie było skuteczne, należy dążyć do zwiększenia widoczności w obrębie całego serwisu, a nie jednej podstrony. W związku z tym istotnych jest wiele fraz, nie tylko jedna, dwie czy dziesięć. Rozliczanie się z agencją za działania zwiększające konwersję, to zdecydowanie lepsze rozwiązanie.

Pozycjonowanie - koszty i tendencje

Pozycjonowanie jest coraz droższą usługą. Dlaczego? To proste - rośnie konkurencja, bo coraz więcej witryn inwestuje w pozycjonowanie, a algorytm Google ciągle się zmienia, rozpoznając niektóre praktyki pozycjonerów. Przez to trudniej jest wypozycjonować stronę - prace wymagają większego nakładu czasu, kreatywności, a także sięgania po drogie narzędzia i płatne rozwiązania. Decydując się na pozycjonowanie stron www czy sklepów musisz pamiętać, że za efektem w postaci zwiększonej konwersji stoją czas i doświadczenie zespołu specjalistów, a to wszystko wpływa na cenę końcową pozycjonowania.

Partner artykułu: Widoczni.

Ocena: 5.0

Komentarze