Database marketing - nie taki straszny, jak go malują

Database marketingTłumaczony na polski jako marketing baz danych, to jeden z nowszych trendów na rynku marketingu. Może być definiowany jako zbieranie, analiza i interpretacja danych zaciągniętych przez system w celu stworzenia lepszego doświadczenia zakupowego klienta.

Zawiera w sobie zbieranie danych z różnych źródeł, i według nich uszeregowanych, tj. CRM-u (np. edrone, stworzonego dla potrzeb e-commerce), z którego korzysta firma, social mediów, magazynów danych, zachowania klientów na stronie itd..

Ten rodzaj marketingu może być używany do komunikacji z obecnymi i przyszłymi klientami. marketing baz danych, z danymi z zarówno zewnętrznych, jak i wewnętrznych źródeł, staje się coraz ważniejszym komponentem całościowej strategii marketingowej marek.

Współczesny marketer wie, że komunikaty wysyłane klientom, należy personalizować, a te z nich, które wydają się zbyt ogólne (czyli w domyśle - nie adresowane do nikogo), są szybko odrzucane przez użytkownika. Szansa, że ten sam komunikat wysłany do całej bazy newsletterowej poskutkuje dużą konwersją sprzedażową, są raczej niewielkie. To proste - każdy klient ma inne potrzeby zakupowe i inne preferencje konsumenckie. To, co dla jednego będzie idealnym wyborem, dla drugiego może się okazać kompletnie nietrafione.

Database marketing

Firmy wykorzystują dzisiaj database marketing na kilka różnych sposobów:

  • Słuchanie: korzystając z szeregu zewnętrznych źródeł danych, takich jak media społecznościowe, wiadomości firmowe, czy informacje o zmianach personalnych, specjaliści od marketingu baz danych mogą wskazać najbardziej odpowiednie firmy do kierowania kolejną kampanią marketingową. Inne zebrane dane, w tym informacje społeczno-demograficzne, preferencje produktowe i zachowania w Internecie mogą być również zbierane w celu stworzenia dokładnego profilu klienta.
  • Odpowiednie komunikaty: Dzięki opracowaniu kompletnego profilu klienta, marketing baz danych umożliwia firmom dostarczenie właściwej wiadomości we właściwym czasie do właściwej osoby. Analizując źródła danych w czasie rzeczywistym, takie jak media społecznościowe, specjaliści od marketingu mogą wykorzystać pojawiające się okazje zaraz po ich zauważeniu i dostarczać najlepiej skrojoną i ukierunkowaną komunikację marketingową zarówno potencjalnym, jak i obecnym klientom.
  • Utrzymanie klientów: marketing baz danych może pomóc Twojej firmie zwiększyć odsetek stałych klientów, a także stopień lojalności, dostarczając im najbardziej spersonalizowane oferty i komunikaty. Wiadomości są tworzone na podstawie ich aktywności w Sieci, historii zakupowej, danych demograficznych i geolokalizacyjnych.

Komentarze