Czym jest sampling i na jakie efekty można liczyć organizując taką akcję sprzedażową?

SamplingNie ma wątpliwości, że skuteczna promocja sprzedaży wpływa na finalne zyski firmy.

Aby tak jednak było, niezbędne są działania wielokanałowe, zgodne z całościową strategią komunikacji pomiędzy firmą a ostatecznym nabywcą. Jednym z czynników wspierających jest sampling. Dowiedz się więcej.

Co to jest sampling?

Sampling to działania, które prowadzone są bezpośrednio w miejscu sprzedaży. To one pozwalają potencjalnemu klientowi poznać produkt jeszcze przed jego zakupem. Tutaj wyróżnić można chociażby degustacje, które najczęściej połączone są z prezentacją oferty, którą realizują wynajęte hostessy. Mowa również o dystrybucji próbek, które mają wywołać dokładnie taki sam efekt. Zapewne niejednokrotnie zostałeś zaproszony do konsumpcji niewielkiej ilości jogurtu albo napoju gazowanego tuż obok stoisk z tymi produktami w supermarkecie? Niektóre firmy działają z jeszcze większym rozmachem - na przykład rozdają przechodniom gorącą kawę określonej marki albo proponują skosztowania innego rodzaju wyrobu.

Z samplingu najczęściej korzystają firmy z sektora FMCG, czyli te, które produkują produkty spożywcze pierwszej potrzeby. To narzędzie nierzadko wykorzystywane jest również w branży gastronomicznej. Zamknięte próbki produktu to też standard w przypadku firm kosmetycznych, które w ten sposób zachęcają do wypróbowania kremów, podkładów czy szamponów.

Na jakie efekty można liczyć, stosując kampanię samplingową?

Oczywiście zamierzonym efektem firm, które decydują się na zorganizowanie degustacji czy rozdawanie próbek swoich produktów jest zachęcenie do nabycia pełnowartościowego produktu. Sam sampling ma jednak na celu zapoznanie się z produktem, poznanie jego walorów. Kiedy klient dokładnie wie, co kupuje, jego decyzja zakupowa jest szybsza, a regały sklepowe w kilka chwil stają się puste.

Nie ma też wątpliwości, że akcja samplingowa wywołuje lojalność klientów. Ci mają poczucie otrzymanie bonusa, co wynagradzają nie tylko nabyciem produktu, ale również przywiązaniem do marki. Okazuje się, że tego rodzaju działanie w punkcie sprzedaży wpływa też bezpośrednio na tworzenie, wzmocnienie albo zmianę wizerunku pozytywnego. Potencjalni klienci o wiele bardziej cenią firmy, które zamiast chwytliwych haseł reklamowych oferują im rzeczywiste poznanie swoich wyrobów.

Jak organizować sampling, by był skuteczny?

Pamiętajmy, że akcja samplingowa musi być prowadzona cyklicznie. Nigdy nie jest stałym narzędziem promocji, ale raczej tym wspierającym. Kampania, której istota jest degustacja produktu albo rozdawanie próbek trwa zazwyczaj kilka dni albo przez kilka kolejnych weekendów. Nie da się ukryć, że to właśnie w weekendy takie akcje pozwalają dotrzeć do największej grupy odbiorców. To właśnie wtedy regały sklepowe przeżywają istne oblężenie, bo Polacy robią zakupy na cały tydzień.

Trzeba mieć na uwadze, że sampling nie jest tani i na taką promocję nie może sobie pozwolić każda firma. Koszty, jakie wiążą się z przeznaczeniem produktów na degustację czy stworzenie próbek wyrobów, nie są przecież jedynymi. Inwestycja jest również wykupienie stoiska oraz zatrudnienie hostessy, która będzie prowadzić całą akcję. Współpraca z nią przynosi zresztą wiele dodatkowych profitów. To właśnie hostessa pozwala na bezpośredni kontakt z klientem. To z nią potencjalny nabywca może omówić cechy produktu, to ona również zachęca zainteresowanych do wzięcia udziału w całej akcji.

Artykuł przygotowany w oparciu o stronę internetową Wist, producenta regałów sklepowych.

Ocena: 5.0

Komentarze