Czy wirtualna rzeczywistość zrewolucjonizuje nasze życie?

Wirtualna rzeczywistośćŻyjemy w czasach niezwykle dynamicznego postępu technologicznego. Branże, które kilka lat temu praktycznie nie istniały - dziś stają się naturalnym elementem naszego życia. Najszybciej rozwijającą się obecnie branżą z dziedziny nowych technologii jest wirtualna rzeczywistość. Specjaliści oraz przywódcy wielkich firm technologicznych, którzy w nią zainwestowali twierdzą, że wirtualna rzeczywistość za kilka lat zrewolucjonizuje sposób w jaki konsumujemy treści.

Prognozuje się, że wyprze ona z naszego świata tradycyjne telewizory, monitory czy wyświetlacze, a wszelkie informacje będą docierały do naszych oczu poprzez gogle wirtualnej rzeczywistości. Czy taki scenariusz rzeczywiście ma szansę się sprawdzić?

Wirtualna rzeczywistość nie jest nową dziedziną. Pierwszy pomysł na założenie człowiekowi na głowę okularów z wyświetlaczami pojawił się już w latach 60. ubiegłego wieku. Ówczesna technologia była jednak tak niedoskonała, że wrażenie przebywania w wirtualnym świecie po założeniu gogli VR było (delikatnie rzecz ujmując) bardzo niekomfortowe. Co jakiś czas przychodziły kolejne rewolucje. Tworzono coraz lepsze gogle wirtualnej rzeczywistości, pojawiały się coraz lepsze urządzenia, które szybciej „renderowały” obraz na gogle VR. Prawdziwa rewolucja przyszła jednak w roku 2012, kiedy to na świat przyszedł prawdziwie dobry prototyp gogli VR. Świat biznesu i nowych technologii zakochał się w wirtualnej rzeczywistości, rozpoczynając dynamiczny wyścig technologiczny, który trwa do dziś.

Wirtualna rzeczywistość jest dostępna dla każdego, po założeniu na głowę specjalnych gogli z wyświetlaczem. W ciągu jednej chwili możemy dryfować w przestrzeni kosmicznej, a chwilę potem nurkować już z rekinami na dnie oceanu. Nie jest to żadne science-fiction. Wirtualna rzeczywistość jest coraz bardziej realistyczna i sprawia, że każdy jest w stanie wcielić się w dowolną postać ze swoich marzeń i snów. Aplikacje VR z miesiąca na miesiąc są coraz doskonalsze. Coraz trudniej odróżnić nam świat wirtualny od realnego.

Potencjał wirtualnej rzeczywistości dostrzega coraz więcej branż. Obecnie jest ona wykorzystywana m.in. przez medycynę, wojsko i branżę marketingową. Co ważniejsze, praktycznie wszystkie branże wykorzystujące wirtualną rzeczywistość widzą w niej przyszłość. Obecnie na świecie mamy około 15 - 17 mln czynnych użytkowników gogli VR. Szacuje się, że za 2 lata, liczba ta wzrośnie trzykrotnie. To stawia przed światem rozwiązań VR zupełnie nowe możliwości, a spekulacje o tym, że VR zastąpi nam inne wyświetlacze mogą się ziścić.

Wirtualna rzeczywistość ma jedną wielką przewagę nad wszystkimi innymi, dotąd znanymi nam "mediami". Dotychczas konsumując jakiekolwiek media czy informacje robiliśmy to od stuleci na mniejszym lub większym wycinku płaskiej powierzchni. Niezależnie od tego czy przeglądaliśmy gazetę, czy oglądaliśmy film na wielkim ekranie kinowym, zawsze był to oddalony od nas płaski wycinek powierzchni. Wirtualna rzeczywistość sprawia, że obraz, który oglądamy w goglach VR jest nie tylko przestrzenny, ale otacza nas z każdej strony. Mamy wrażenie całkowitego przeniesienia się do innego świata. Nasz mózg w pełni akceptuje iluzję dostarczaną do naszych oczu przez gogle VR i wierzy w to, że rzeczywiście całe ciało przeniosło się do innego świata. Wykorzystując również specjalne (już dostępne) kontrolery i kombinezony, które odwzorowują całkowicie ruch naszego ciała w świecie VR mamy w pełni realistyczne wrażenie przebywania w nowym świecie.

W świecie, w którym nic nas nie rozprasza, wszelkie informacje, które do nas docierają zapamiętujemy niezwykle skutecznie. Dzięki temu wirtualna rzeczywistość jest atrakcyjnym medium dla reklamodawców i twórców kampanii marketingowych. Przebywając w świecie VR dwa nasze najważniejsze zmysły poznawcze - wzrok i słuch są całkowicie odcięte od bodźców świata zewnętrznego. Dzięki temu nasz mózg w pełni skupia się na przekazie jaki do nas płynie. W efekcie zapamiętujemy więcej, lepiej i skuteczniej. Tę cechę wirtualnej rzeczywistości dostrzega również szeroko pojęta dziedzina edukacji. Powstało już sporo świetnych aplikacji VR, które uczą anatomii, astronomii czy np. geografii.

Specjaliści twierdzą, że za kilka lat wirtualna rzeczywistość będzie tak popularna jak dzisiaj smartfony. Wysokiej jakości gogle VR mają być ogólnodostępne i tanie, a ludzkość ma w nich spędzać każdą wolną chwilę. Czy taka prognoza się ziści?

Wirtualna rzeczywistość z pewnością zmieni nasze życie na zawsze. Jednak jak pokazują doświadczenia z przeszłości - nowych technologii nie można się obawiać. Kiedyś ludzkość bała się, że kino zabije prasę. Następnie pojawił się lęk, że telewizja zabije radio. I co się stało? Wszystkie wyżej wymienione media funkcjonują obok siebie i nie zagrażają sobie wzajemnie. Sądzę, że wirtualna rzeczywistość jest w stanie zrewolucjonizować niektóre dziedziny naszego życia - nie naruszając innym. I tego wszyscy w świecie nowych technologii sobie życzymy.

Adrian Łapczyński

Artykuł przygotowała Agencja VR - EPICVR.