Czy warto inwestować w pracownika?

BR

Inwestowanie w pracownikaCzy zdajesz sobie sprawę, że każda złotówka, jaka zostaje wydana na rozwój zatrudnionego pracownika, przynosi aż 170% zysku?

Jednocześnie nawet 57% firm działających na terenie naszego kraju w ogóle nie inwestuje w rozwój osób zatrudnionych. Dlaczego tak się dzieje? Czy powinniśmy brać przykład z Zachodu, gdzie kwalifikacje pracowników podnoszone są niemalże obowiązkowo?

Stanowisko polskich pracodawców

Ponad połowa polskich firm nadal nie widzi potrzeby szkolenia swoich pracowników. Pracodawcy twierdzą, że w strukturach ich firm panuje tak duża rotacja, że podnoszenie ich kwalifikacji się nie opłaca. Po pierwsze traci się pieniądze oraz czas na szkolenia, po drugie nie zawsze pracownicy zdobyte umiejętności oraz wiedzę wykorzystują w firmie, bo po prostu odchodzą.

Nikt jednak nie zastanawia się, dlaczego tak się dzieje. Weźmy pod uwagę, że odpowiednie warunki pracy nigdy nie przyczyniają się do szukania innego zatrudnienia. Jeśli pracownik jest zadowolony, wykazuje duże zaangażowanie i nie szuka innej posady. Same szkolenia są dla niego wartością dodaną i chętnie z nich korzysta.

Ci pracodawcy, którzy zaczęli wdrażać szkolenia czy wydarzenia integracyjne, w długim okresie zauważają same superlatywy takich inwestycji. Pamiętajmy jednak, że gra szkoleniowa musi być wdrażana cyklicznie i regularnie. Tylko wtedy przyniesie pożądane efekty.

Cieszy fakt, że w Polsce wiele się w tej kwestii zmienia. Każdego roku statystyki jasno pokazują, że na inwestycje w pracowników przeznacza się coraz więcej pieniędzy.

Co o szkoleniach myślą pracownicy?

Możliwość podnoszenia zawodowych kwalifikacji jest dla większości pracowników dodatkowym benefitem. Zatrudnieni potwierdzają, że możliwość brania udziału w szkoleniach wzmacnia ich motywację do pracy i poprawia zaangażowanie. Co więcej, niejedna gra szkoleniowa jest przecież doskonałym czynnikiem, dzięki któremu usprawnia się praca zespołowa. Poznanie współpracowników pozwala przecież osiągać lepsze wyniki.

Nie ma wątpliwości, że każda inwestycja w pracownika jest odbierana przez zatrudnionych pozytywnie. Nie chodzi już tylko o dbałość w kwestii realizowanych obowiązków w pracy, ale również o poczucie, że dany pracownik jest dla pracodawcy wartościowy. Inwestowanie w szkolenia pokazuje, że zatrudniony ma szansę awansu i z całą pewnością nie myśli się o jego zwolnieniu. Daje to ogromne poczucie stabilizacji.

Podsumowanie

Kiedy wiemy już, że szkolenia pracowników są korzystne, warto zastanowić się nad ich odpowiednim doborem. Pracodawca musi wiedzieć, jakie konkretnie szkolenie zaproponować, by jego efekty były korzystne. Przede wszystkim należy dobierać je zgodnie z kwalifikacjami osób zatrudnionych. Szkolenia mają dać też rozwiązanie na istniejący już w strukturach organizacyjnych problem. Największą popularnością cieszą się szkolenia miękkie, które wpływają na polepszenie organizacji pracy. To między innymi te z zakresu sprawnej komunikacji w zespole, nauki asertywności, negocjacji czy wystąpień publicznych.

Treść artykułu przygotowana w oparciu o stronę Akademiagier.com, firmy specjalizującej się w integracyjnych grach szkoleniowych.