Copywriting - czy tego da się nauczyć?

CopywriterCopywriting jest dziedziną, która dziś stała się nie tylko modna, ale przede wszystkim potrzebna. Wraz ze wzrostem oczekiwań zleceniodawców oraz wymagań algorytmów znajdujących swoje miejsce w pozycjonowaniu witryn internetowych, narosła liczba copywriterów. Nie wszyscy są dobrzy i nie wszyscy nadają się do tego zawodu.

Pojawia się pytanie czy można się go w ogóle nauczyć? A jeśli tak, to gdzie i w jaki sposób? Gdzie szukać źródeł wiedzy i na kim się wzorować, by pogłębiać wiedzę i móc przekuć ją w angażujące treści.

Copywriter bez wymagań

Problemem może być to, że copywriterem może nazwać się każdy, kto zaczął pisać. Wystarczy do tego tworzyć teksty, umieszczać je w sieci i zacząć sprzedawać. Teoretycznie nie istnieją wymagania do wykonywania tego zawodu. Również teoretycznie nie jest wymagane posiadanie doświadczenia czy też ukończenie konkretnego kierunku studiów. Nie oznacza to, że pracodawcy, klienci czy zleceniodawcy nie stawiają przed nami takich wymagań. Oficjalnie i praktycznie jednak copywriter nie musi mieć mgr przed nazwiskiem czy też wielu lat pracy, by móc się nim nazywać i próbować swoich sił w tej branży.

Niestety tych, którzy nie oferują wartościowych treści jest coraz więcej. Dlatego rynek stał się nasyconym, a nawet przesyconym. Uzyskanie dobrej pozycji i utrzymanie się na rynku jest trudne, ale możliwe. Podobnie, jak i możliwe jest podnoszenie swoich kompetencji oraz nauka copywritingu. To szczególnie ważne dla początkujących osób, o czym może powiedzieć każdy, już doświadczony copywriter.

Zacznijmy od początku

Jeszcze kilkanaście lat temu, na rynku trudno było znaleźć pozycje książkowe traktujące o samym copywritingu. To nie jest tak, że ich w ogóle nie było, ale liczba publikacji wzrosła dopiero ostatnimi czasy, gdy sieć, działania w mediach społecznościowych i nie tylko, nabrały na sile i zyskały na ogromnym znaczeniu. Mamy dostęp nie tylko do poradników książkowych, dzięki którym można poprawić technikę pisania i dowiedzieć się odnośnie stosowanych trików, znaleźć wskazówki, by tworzyć angażujące treści. Spełniające określone role, w zależności od miejsc, gdzie mają się znaleźć, jak i funkcji, które mają spełniać. Do wglądu jest całe mnóstwo artykułów, krótkich szkoleń czy kursów, prowadzonych online choć nie tylko. I korzystają z nich nawet ci, którzy już dawno zdobyli swoją pozycję i wcale nie muszą martwić się o klientów.

Poza publikacjami dotyczącymi głównie copywritingu, pisania, technik sprzedażowych i tym podobnych, wartymi uwagi są treści związane z negocjacjami. Marketingiem, zdobywaniem klientów, technikami perswazji, storytellingiem. Wszystkie te dziedziny i poszczególne ich elementy znajdują swoje miejsce w treściach. Tych bowiem nie brakuje, a każdy tekst może spełniać odmienne funkcje.

Ostatni element, wciąż tyczący się publikacji, to nic innego, jak czytanie literatury. Czym innym jest branża, jaką zajmują się copywriterzy, a nieco odmiennych działań podejmują się pisarze. Zaglądając jednak do wartościowych książek, pobudzamy wyobraźnię. Poznajemy inny świat, pełen wyrażeń, słów i zdań, które mogą inspirować do tworzenia treści, mających wywołać określoną reakcję u czytelnika.

Nie wspominamy o nauce języka polskiego, stylistycznego tworzenia zdań, ortografii czy interpunkcji. Jest to bowiem podstawa, bez której nie da się zacząć. Jeśli na tym polu kulejemy, książki nigdy nie były nam bliskie, a od nauki, która trwa nieustannie w zawodzie copywritera, wolimy przyjemności, branża ta z pewnością nie jest dla nas, a budowanie swoich umiejętności copywriterskich nie ma punktu wyjścia.

Być dobrym copywriterem

Dzięki nauce, czytaniu publikacji związanych z branżą, ale i tradycyjnej literatury, ćwiczeniom i zdobywaniu wiedzy z dostępnych szkoleń, można znacząco podnieść poziom swoich umiejętności. Sprawić, że dobre teksty będą świetnymi. Świetne zaczną trafiać do odbiorców i wywołają pożądane reakcje. Ta nieustanna nauka przynosi owoce w postaci sukcesów zawodowych, ale i satysfakcji, a zdobyte umiejętności przydają się nawet w życiu codziennym.

Komentarze

Szymon Owedyk
Świetnie napisane. Copywriting oczywiście można opanować, ale tutaj ważny jest regularny rozwój, ponieważ zmieniają się klienci, produkty i rynek :)
http://blog.copywriterexpert.pl



Edge Rank FacebookDla osób zajmujących się mediami społecznościowymi Edge Rank ( ER ) jest hasłem niem


Marketing MIX - 4PZastanawiając się i próbując znaleźć odpowiedź na pytanie, czym właściwie jest marketi


Różne media dla reklamy - dobórO skuteczności reklamy decyduje wiele czynników. Sama treść komunik


Fotografia produktowa - packshotDobre zdjęcie może sprzedać każdy produkt, czyli kilka słów o fotog