Blog firmowy - niedoceniony sprzymierzeniec

Blog firmowyZapotrzebowanie na wysokiej jakości treści, aktualne wciąż stwierdzenie, że "content is the king", a także wewnętrzny plan marketingowy firm e-commerce - to tylko kilka z przyczyn, dla których blogom firmowym poświęca się coraz więcej uwagi. Na oddzielną uwagę zasługują blogi prowadzone przez sklepy internetowe. Jak one mogą wykorzystać potencjał bloga i w zasadzie - czy warto w ogóle zacząć go prowadzić? Oto kilka powodów, dla których warto się zastanowić nad rozpoczęciem działań związanych z prowadzeniem bloga lub uzupełnieniem dotychczasowych.

Edukacja klienta

W zależności od branży, w której prowadzimy sprzedaż, informacje na temat produktów są mniej lub bardziej rozbudowane. W każdym przypadku są jednak niezbędne i warto ułatwić klientowi podjęcie decyzji zakupowej, edukując go na temat oferowanych produktów. Czym się kierować przy wyborze, na co zwrócić uwagę, jak użytkować i dbać o zakup - dostęp do takiej wiedzy jest dla klienta bardzo istotny, warto więc zadbać o jej regularną aktualizację i poziom merytoryczny.

Dzielenie się naszą wiedza z klientem stawia nas jednocześnie na pozycji eksperta, co również pozytywnie może wpłynąć na dalsze decyzje zakupowe. Blog jest naturalnym środowiskiem dla tego typu treści, które w dalszej kolejności wspierają prowadzoną przez nas komunikację na różnych kanałach społecznościowych.

Działania wizerunkowe

Blog jest także dobrym punktem wyjścia do prowadzenia działań wizerunkowych. Warto poinformować o naszym zaangażowaniu w działalność dobroczynną czy podejmowanych inicjatywach. Bieżące wydarzenia z życia firmy są również wdzięcznym materiałem na poczytny wpis na bloga. Budowanie wizerunku odbywa się wówczas w sposób naturalny i nienachalny, a my, tak jak w przypadku treści eksperckich, możemy je udostępniać naszymi kanałami.

Intensywność oraz otwartość wpisów dotyczących życia firmy zależą oczywiście od profilu prowadzonej działalności. Zwykle jednak pokazanie się z innej strony niż sprzedażowa, sprzyja kontaktom z klientem - skraca dystans, a z drugiej strony może w ten sposób przekonać do siebie przyszłych pracowników, pokazując się jako pracodawca godny zaufania.

Większa widoczność w sieci

Zamieszczanie dodatkowych treści dotyczących prowadzonej przez nas sprzedaży, sprzyja również widoczności naszego sklepu w internecie. Różnorodność wpisów blogowych i poruszanej na nim tematyki odpowiadającej w dużej mierze potrzebom klienta, to sposób na to, by poszczególne frazy wpisywane w wyszukiwarkach przez użytkowników, kierowały go do naszego sklepu. Opisując zastosowanie produktów, stanowiących asortyment naszego sklepu, dajemy sobie szansę na pozyskanie klienta, który aktualnie stoi przed decyzją zakupową, bo być może odnalazł nas właśnie dzięki zapytaniu o konkretny produkt.

Różnicowanie komunikacji

Chociaż wpisy blogowe mogą stanowić doskonałe uzupełnienie komunikacji prowadzonej innymi kanałami, warto potraktować go jako autonomiczne narzędzie docierania do społeczności. Czytelnicy naszego bloga mogą zaglądać na niego z innych powodów niż osoby trafiające do nas z sieci społecznościowych czy za sprawą działań reklamowych. Mogą być to osoby poszukujące większej ilości informacji na temat naszej firmy czy rozbudowanych eksperckich porad, zwłaszcza jeśli działamy w niszowej branży. Obserwując statystyki poczytności wpisów blogowych, łatwo będzie określić zapotrzebowanie na treści i w tym kierunku (choć nie wyłącznie) rozwijać bloga.

Nie gwarantuje to oczywiście nagłego wzrostu sprzedaży, niemniej działania poboczne, zwłaszcza wskazujące na naszą interakcję z internautami, mogą ostatecznie przełożyć się na pozytywny odbiór naszych działań i sukcesywne zwiększanie się grona klientów.

Umiar i merytoryka przede wszystkim

Żeby przedstawione korzyści z prowadzenia firmowego bloga faktycznie mogły nimi pozostać, trzeba pamiętać o kilku zasadach. Podstawowa z nich - mniej, znaczy więcej dotyczy w sposób szczególny firm, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z blogiem.

Dobrze, jeśli wpisy blogowe pojawiają się w stałej częstotliwości. Dzięki temu, czytelnicy wiedzą, kiedy spodziewać się kolejnych treści. Jednak jeśli brakuje nam pomysłu na wpis, lepiej nie tworzyć go na siłę. Istnieje ryzyko, że ucierpi na tym i merytoryka samego tekstu i zainteresowanie użytkownika - mówi Karol Rutkowski, zajmujący się blogiem sklepu DrTusz.pl. Warto zawczasu ustalić tematykę następnych wpisów, by w ostatnim momencie nie szukać na szybko inspiracji, chociaż oczywiście te pojawiają się czasem zupełnie niespodziewanie. Ważne jest też, by nasze wpisy były unikalne i nie odtwórcze, zwłaszcza w kontekście działań konkurencji. Postarajmy się dostarczać użytkownikom wiedzy, której nie znajdą nigdzie indziej i tym sposobem budujmy swój ekspercki wizerunek - dodaje.

Jeśli do tematu bloga firmowego podejdziemy zupełnie poważnie, może okazać się, że jest to doskonałe miejsce do realizacji kilku celów jednocześnie - zarówno sprzedażowych, jak i wizerunkowych. Najważniejsze jest jednak, by tworzyć go z myślą o czytelnikach i starać się dostarczać im przemyślane i wartościowe treści, tak by nie żałowali czasu spędzonego na zapoznanie się z nim.

Ocena: 5.0

Komentarze