5 rzeczy o których warto pamiętać rozwijając sklep internetowy

Sklepy internetowePomimo dużej konkurencji na rynku e-commerce, powstaje sporo nowych sklepów. Nic dziwnego, sprzedaż przez internet rośnie z roku na rok, a własny biznes to szansa na niezależność i sukces finansowy.

Jest jednak druga strona medalu. Wiele biznesów w pierwszym roku nie zarabia i szybko znika z rynku. Dotyczy to szczególnie działalności w internecie, gdzie konkurencja jest duża. W artykule przyjrzymy się kilku istotnym czynnikom, które są zapominane przez właścicieli nowych sklepów internetowych.

Nie tylko SEO

To chyba najczęstszy błąd wśród nowych przedsiębiorców. Wiadomo, że im większy ruch z wyszukiwarek, tym większa możliwa sprzedaż. Tylko że na wypracowanie efektów potrzeba czasu. Z reguły, by osiągnąć widoczne wyniki pozycjonowania trzeba nastawić się na 6-12 miesięcy pracy - zarówno optymalizacji, dodawania treści jak i linkowania.

Tymczasem panuje błędne przekonanie, że efekty będą już po kilku miesiącach i główny pomysł na promocję sklepu oparty jest właśnie na pozycjonowaniu.

Po kilku miesiącach nie ma jeszcze efektów, sprzedaż nie rośnie, nie ma innego planu i jest problem.

Czy zatem prowadzić działania SEO od początku? Tak, jak najbardziej. Optymalizacja pod wyszukiwarki czy treści to kluczowe sprawy. Jednak samo SEO powinno być jedną z kilku metod promocji sklepu.

Porównywarki, Allegro

Ceneo, Domodi i wiele innych. Możemy znaleźć wiele porównywarek, część zawężonych do konkretnego tematu (np. Domodi do mody). To szansa na zdobycie dodatkowych klientów już w pierwszym okresie istnienia sklepu. Najczęściej płacimy za przeklik (przejście) do naszego sklepu ze strony porównywarki.

Nie można zapominać o Allegro. Jest tu specjalna oferta dla sklepów, dzięki czemu wystawianie większej liczby produktów jest tańsze. Warto też poeksperymentować z różnymi opcjami promocji. Konkurencja na Allegro jest niestety spora, ale jeśli mamy dobry jakościowo towar w konkurencyjnej cenie to dzięki wyróżnieniom dość szybko powinniśmy zacząć tu sprzedawać.

Reklamy

Dla sklepów najczęściej jest to Adwords - reklama tekstowa oraz reklama produktowa w Google Merchant Center. Dla każdej branży koszty kliknięć i prowadzenia kampanii są różne - czasem to kilkadziesiąt groszy za kliknięcie, czasem nawet kilka złotych.

Jednak w większości przypadków da się prowadzić kampanię już przy budżecie rzędu 500-1000zł miesięcznie. Przy bardziej konkurencyjnych branżach ta kwota oczywiście będzie wyższa.

Potrzeba czasu, by dobrze zoptymalizować kampanię, ale na pewno ma ona wiele zalet. Pozwala ściągać ruch już od samego początku działania naszego sklepu internetowego.

Poza samym Google też są inne ciekawe możliwości inwestycji w reklamę naszego sklepu. Można tu wymienić np. bardzo liczne możliwości reklamy na Ceneo (np. reklama na kategorii czy danym dziale), różne reklamy w ramach FB czy Allegro. W którą z nich najlepiej inwestować? To rzeczy, które trzeba właśnie przetestować.

Newsletter

Najlepszy klient to stały klient. Wiele wysiłku wkładane jest w pozyskanie ruchu. Jak już uda się przekonać kogoś do zakupu to warto zostać z nim w kontakcie. Najskuteczniejszy nadal jest tu newsletter. Co jakiś czas można podesłać informacje o promocjach czy nowościach.

Trzeba tylko pamiętać, by już na etapie zakupu przez nowego klienta uzyskać jego zgodę na dodanie adresu email do bazy newslettera.

Działalność w social media i budowa marki

Social media to ważne narzędzie, które pozwala zbudować rozpoznawalność marki. Są przypadki, gdzie to właśnie social media są głównym kanałem sprzedaży.

Dobrze jest aktywnie prowadzić konta, by pozostawać w kontakcie z obserwującymi. Facebook, Instagram i inne narzędzia oferują też ciekawe opcje reklamowania fan page'a, strony czy posta.

Trzeba też wspomnieć, że od jakiegoś czasu Facebook daje możliwość sprzedaży bezpośrednio ze swojego portalu. Można nawet założyć własny sklep w ramach Facebooka. To kolejny kanał dotarcia do klienta, warty przetestowania.

Podsumowanie

Nie każdy kanał sprzedaży czy komunikacji z klientem sprawdzi się równie dobrze dla wszystkich sklepów. Ważne jest, by pamiętać, że tych kanałów jest sporo i samo pozycjonowanie sklepu to zdecydowanie za mało. Trzeba testować różne metody dotarcia do klienta. Te które przynoszą obiecujące rezultaty można wykorzystywać mocniej, przeznaczając na nie więcej środków.

Autor: Szymon Spychała

Zawodowo zajmuję się marketingiem internetowym, pracuję w agencji Carted oraz prowadzę swoje prywatne projekty. W internecie najbardziej fascynuje mnie liczba możliwości rozwoju biznesu.

Komentarze



BiuroW ciągu ostatnich kilku lat wprowadzono wiele zmian dotyczących sposobu wystawiania faktur i oznaczeń,


Sklep internetowyW artykule znajdziesz informację czy opłaca się założenie sklepu internetowego,


Aranżacja domowego biuraWspółcześnie coraz więcej osób podejmuje się pracy zdalnej. Bardzo szybki roz


Baza firmNa rynku można znaleźć wiele firm, które zajmują się sprzedażą baz danych. Polega to na tym, że prz