10 sposobów na zwiększenie widoczności Twojego sklepu internetowego w internecie?

Widoczność sklepu w internecieGoogle traktuje Twój nowo otwarty sklep nieco po macoszemu? Nie trafia on na pierwsze strony wyników wyszukiwań i nie generuje zadowalającego Cię ruchu? No cóż, dziś stron internetowych są miliony. Googlowi trzeba trochę pomóc. Poniżej znajdziesz 10 sposobów na zwiększenie widoczności swojego sklepu internetowego. Dowiedz się, jak przyciągnąć klientów.

1. Blog firmowy

Jeśli Twoje produkty wymagają nieco wiedzy przy wyborze lub użytkowaniu, spróbuj poprowadzić bloga, na którym będziesz dzielić się wiedzą. Merytoryczna i przekazana w nieszablonowy sposób, z dobrej jakości materiałami multimedialnymi będzie tym, na co większość zainteresowanych zwróci swoje oko. Blog polepszy widoczność sklepu, bo będzie użyteczny dla odbiorców, ale i pozwoli zbudować zaplecze dla bardziej wymagających. Artykuły specjalistyczne będą posiadały własne, doświadczone grono odbiorców, co pozwali na pozycjonowanie treści na frazach long tail, zawierających mocno sprecyzowane problemy czekające na Twoje rozwiązanie.

2. Social media

Obecność w sieciach społecznościowych pozwoli wygenerować kolejne miejsca styku odbiorców z Twoją marką. Aktywność na własnym profilu oraz tworzenie profesjonalnego wizerunku w treściwych postach pozwoli na zbieranie użytkowników wokół Twych produktów. Raport "Digital in 2017 Global Overview" (Hootsuite, We Are Social Media) przytacza, że ok. 15 milionów Polaków używa social media. Całkiem spory rynek, prawda? Jeśli dostarczysz wartościowe treści, jest duża szansa, że odbiorca poleci Twój produkt komuś innemu! Co więcej, na Facebooku masz duże możliwości targetowania swojej komunikacji, również z wykorzystaniem systemu reklamowego. W tym przypadku ważne jest również dbanie o opinie i recenzje użytkowników - potencjalny klient na pewno je sprawdzi.

3. Kampanie AdWords

W systemie reklamowym Google skierujesz swoje komunikaty według słów kluczowych do określonych grup odbiorczych. Przy dobrze skonstruowanej reklamie Twoja firma pojawi się w płatnych wynikach wyszukiwania Google i pozwoli generować konwersję. Nie chcesz przepalać budżetu? Google pozwala na bieżąco optymalizować prowadzone kampanie tak, by zwrot z wydatków na reklamę nie zrujnował funduszy sklepu.

4. Remarketing

Użytkownicy często wchodzą na stronę, przeglądają produkty, lecz opuszczają sklep? Skorzystaj z remarketingu. Dzięki niemu sprawdzisz, kiedy klienci porzucają koszyk zakupów i trafisz do nich jeszcze raz, wyświetlając im oglądane już przez nich towary. Remarketing prowadzony jest do osób, które poznały już Twój sklep, lecz coś odwiodło ich od transakcji. Przypomnij im, że masz coś, czym są oni zainteresowani.

5. Chatboty w Messengerze

Dziś z Messengera jako osobnej aplikacji niezależnej od Facebooka korzysta ponad 1.2 miliarda (!) osób. Blisko 20 milionów stron firmowych kontaktuje się przez tę platformę z zainteresowanymi potencjalnymi klientami. Wszystko to dotąd odbywało się przy obecności dedykowanej osoby. Niedawnym trendem jest implementacja czatbotów, czyli programów konwersacyjnych, które zapewnią Twoim klientom odpowiednią obsługę. Dzięki czatbotowi możesz stale zapewniać ruch na swojej stronie, np. przez personalizowanego newslettera, zwiększać świadomość marki, promować produkty i budować relacje z użytkownikiem. Postawienie czatbota samemu wymaga pewnej wiedzy, jednak równie dobrze można skorzystać z darmowych platform typu Chatfuel, by stworzyć kolejne miejsce styku klienta z twoim sklepem, angażować go, zbierać informacje i wynagradzać.

6. Dostosowanie UX pod mobile

Przytaczany wyżej raport stworzony przez Hootsuite i We Are Social podaje również, że z social media korzysta 12 milionów polskich użytkowników mobilnych. Czy Twoi klienci korzystają z mobile? Sprawdzisz to np. w raportach Google Analitycs, podających rodzaj używanego przez Twoich klientów urządzenia. Doświadczenie użytkownika w sklepie determinuje to, czy faktycznie przejdzie przez lejek sprzedażowy, czy ucieknie zniechęcony nieodpowiednim layoutem, czy długim czasem wczytania stron. Spójrz na swoją witrynę jako klient i popraw niedogodności.

7. SEO

Odpowiednio wdrożona optymalizacja danych nt sklepu i oferty pozwoli Ci pojawiać się wyżej w organicznych wynikach wyszukiwania. Pamiętaj: roboty Google szperają po witrynach i indeksują Twoje strony internetowe, aby wyświetlić użytkownikom odpowiednie wyniki wyszukiwania. Nie czekaj więc, tylko sprawdź np. w Siteliner statystyki unikalności treści, kondycję linkowania wewnętrznego, dowiedz się, czego jej brakuje i popraw to. Pamiętaj, żeby nie kanibalizować słów kluczowych, posiadać dobry serwer i hosting, dać się indeksować (usprawnia to np. przesłanie mapy .xml do Google przez Google Search Console), nadawać alt text wszystkim elementom strony.

8. (Mikro)influencerzy

Internet nie jest żadną globalną wioską, jak chcieliby tego niektórzy. Są to tysiące małych mieścin ze swoimi społecznościami, zainteresowaniami, wiekiem, poglądami i potrzebami. Wiele tych społeczności ma kogoś, kto nadaje im kierunek, podpowiada zmiany, wprowadza nowych, a społeczności te im ufają. Zastanów się, czy produkty, jakie oferujesz w swoim sklepie internetowym, mogłyby być przedstawione przez jakichś mikro-liderów opinii. W przypadku występującej ślepoty banerowej i stosowania AdBlocków dobrym pomysłem może okazać się znalezienie i zainwestowanie w odpowiednią osobę, która swoimi rekomendacjami sprowadzi nowy ruch do Twojego sklepu. Prześledź historię influencera, zobacz, czym się zajmuje, jak komunikuje, jak angażuje i zastanów się, czy pasuje to do Twojego sklepu.

9. Content Marketing

Zwiększając widoczność swojej strony powinno się zainwestować w unikalne i przydatne treści konkretnej grupie docelowej. Robiąc to np. w formie poradnika, możesz kierować ruch na frazy o długim ogonie (tak jak powyższy tytuł), zamiast na (bardziej konkurencyjne) pojedyncze słowa (np. "pozycjonowanie"). Kiedy tworzysz ciekawy content, podwyższasz swoje szanse na udostępnienia, a tym samym generowanie linków zewnętrznych na swój sklep. Nie chodzi przecież o ruch losowych użytkowników, a tych, którzy są już wstępnie zainteresowani tematem i wiedzą czego szukają. O czym pisać? Możesz spróbować określić poszukiwane przez użytkowników treści, korzystając np. z narzędzia Answerthepublic.com.

10. Strategia rozwoju wizerunku

Monitoring wzmianek na temat Twojej działalności w sieci, prowadzony w czasie rzeczywistym, pozwoli Ci odpowiadać na komentarze, nawiązywać relacje czy finalizować sprzedaż. Dzięki temu pokażesz profesjonalizm i kompetencje, windujące w górę swoje notowania wśród odbiorców. 14 lutego 2017 roku Twittera obiegła informacja, że Manfred Kick, prowadzący swoją nową Teslę S poświecił swój samochód, aby zepchnąć dziwnie zachowującego się Volkswagena Passata na pobocze jednej z niemieckich autostrad. Decyzja kierowcy (szybko okrzyknięta heroiczną) pozwoliła na uratowanie prowadzącego owego pojazdu, który jak się okazało, był wówczas nieświadomy i prawdopodobnie przechodził zawał. Gdy Elon Musk, szef Tesli, dowiedział się o tym, natychmiast pochwalił kierowcę na Twitterze oraz zapewnił darmową naprawę samochodu.

Jeśli myślisz o swoich działaniach w tych kanałach promocji, pamiętaj o kompleksowym podejściu - świetna kampania reklamowa wygeneruje jedynie dużo wyświetleń, jeśli strony, na których ma zachodzić sprzedaż, nie będą z nimi spójne lub funkcjonalne. Widoczność e-sklepu w internecie musi być rozpatrywana w ramach całego łańcucha relacji z klientami a nie tylko liczby wyświetleń samej strony.

Maksymilian Śleziak

Autorem artykułu jest Maksymilian Śleziak z firmy Ageno.pl z Bielska-Białej, specjalizującej się we wdrożeniach e-commerce opartych o platformę Magento, systemach PIM.

Komentarze