Inteligencja emocjonalna a biznes

inteligencja emocjonalnaInteligencja emocjonalna a biznes. Jakie kompetencje powinniśmy posiąść aby łatwiej nam było poruszać się w gąszczu gospodarki wolnorynkowej? Daniel Goleman i jego bestsellerowa książka "Inteligencja emocjonalna w praktyce" dostarcza nam na ten temat istotnych wiadomości.

Oczywiście teoria to nie wszystko, ale warto wiedzieć jakie umiejętności są w cenie oraz które najbardziej ułatwiają życie.

Skupmy się na dwóch z kilkunastu czynników składających się na inteligencję emocjonalną.

Empatia

Empatia - to umiejętność wczucia się w położenie drugiej osoby, spojrzenie na sprawy z jej punktu widzenia. To także zdolność zrozumienia jej problemów i rozterek.
W świecie gospodarki wolnorynkowej, gdzie kapitał ludzki odgrywa coraz większą rolę i w związku z rosnącym popytem na informację i wiedzę posiadanie dobrze poinformowanych osób wydaje się być kapitałem bezcennym.

Dysponowanie zespołem ludzi, którzy posiadają wiedzę z różnych niezależnych źródeł jest czymś czego nie można niczym zastąpić. Sprawdza się to dobrze w przedsiębiorstwach opierających się na handlu, wiedza na temat tego, gdzie naszego produktu nie ma, gdzie kupić go taniej albo w lepszej wersji nie posiada swojej ceny.

Trudniej takich nieocenionych pracowników zatrzymać dla siebie. I tutaj empatia jest wskazana. Przełożony, jeśli nie wykaże się ludzkim podejściem do swoich ludzi najpewniej ich straci. W najlepszym przypadku będą się czuli niezrozumiani albo niedocenieni i nie będą się angażowali w sprawy firmy. A to z kolei przyczyni się do uszczuplenia zysków przedsiębiorstwa. Firma prędzej przetrwa na dynamicznym rynku jeśli cały zespół będzie się angażował w działalność firmy a to wymaga współpracy zarówno między pracownikami oraz pracownikami i szefem. Ta ostatnia relacja jest najważniejsza i najtrudniejsza do przepracowania.

Dlatego dobry szef - podobnie jak członkowie załogi - musi się odznaczać wyjątkową empatią ale także odznaczać się elastycznością. Musi umieć się uczyć i przyjmować rady - szef też człowiek a żaden człowiek nie jest nieomylny.

Elastyczność

Elastyczność - charakteryzuje dobrego szefa lub pracownika. Umiejętność słuchania rad od swoich przełożonych jest oznaką inteligencji emocjonalnej. Spójrzmy jakie daje korzyści.

  • Słuchanie rad podwładnego daje poczucie wartości osobie jej udzielającej, co pozytywnie wpływa na relację między szefem a pracownikiem która z założenia jest trudna.
  • Szef nie jest postrzegany jak autokratyczny zarządca postępujący według utartych schematów, które nie koniecznie muszą pozytywnie wpływać na działalność organizacji.
  • Szef w ten sposób udowadnia, że potrafi się uczyć od swoich pracowników jednocześnie zyskując ich zaufanie i chęć pracy dla niego.

Przełożony nie potrafiący nawiązać dialogu nie utrzyma wartościowych pracowników w swojej organizacji. Albo będą oni pracowali z przymusu albo odejdą tam, gdzie jest lepsza atmosfera. Umiejętność uczenia się, przystosowywania się i wdrażania zmian w odpowiednim czasie uratowała nie jedną firmę przed upadkiem.

Badania wykazują, że firmy te zatrudniają ludzi, którzy oprócz nabytej wiedzy fachowej cechują się nabytą lub wrodzoną inteligencją emocjonalną. Jednostkowa inteligencja emocjonalna w firmie wpływa na inteligentną emocjonalnie działalność całej firmy. Dotyczy to zwłaszcza ludzi zarządzających. A empatia i elastyczność są dwoma z wielu czynników na nią się składających.

Komentarze

Avatar
Magdalena Godycka
W naszej pracy powinno być tak, aby się zawsze inteligentnie zachowywać, jak również mieć podejście do każdej sprawy.



Kredyt firmowySytuacja przedsiębiorców, jeśli chodzi o kredyty zaczęła nieco się polepszać, kiedy


Systemy ERPPolscy przedsiębiorcy, idąc z duchem czasu, inwestują w nowoczesne technologie, w tym w szeroko ro


Sale konferencyjneKażda większa firma potrzebuje salki konferencyjnej lub sali spotkań - miejsca, gdzi


Metoda 5SMetoda 5S to nazwa metody organizacji pracy, która wykorzystuje pięć kroków. Ich nazwy pochod