Infokioski wkroczyły w nasze życie kilka lat temu, najpierw budząc zainteresowanie i konsternację, jednak bardzo szybko ludzie na całym świecie przekonali się do tych urządzeń.
Co to są infokioski i w jaki celu właściwie powstały?
Infokioski są to urządzenia, które pozwalają zastąpić typowe stanowiska świadczące usługi na rzecz klientów.
Samoobsługowe kasy fiskalne coraz popularniejsze w marketach, maszyny do sprzedaży biletów autobusowych, elektroniczne budki na lotniskach, dzięki którym możemy nie tylko kupić bilet, ale także go wydrukować, wreszcie budki, w których samodzielnie możemy doładować kartę miejską i bilet miesięczny, wpłatomaty, maszyny drukujące zdjęcia w wielkich sieciach handlowych, informacje turystyczne itp.
Czy takie rozwiązanie jest naprawdę potrzebne?
W czasach gdy jesteśmy nastawieni na szeroko pojęty konsumpcjonizm często kolejki po bilet czy do kasy w markecie przypominają te z lat osiemdziesiątych. Wtedy nie mieliśmy wyboru i musieliśmy pokornie czekać by kupić wymarzony produkt. Teraz mamy wszystko czego zapragniemy. Jedyne czego każdemu brakuje to czas. Nauczyliśmy się szybko żyć, oszczędzać każdą minutę i staliśmy się bardzo niecierpliwi. Takie samoobsługowe budki w dużym stopniu ułatwiają życie, są doskonałym rozwiązaniem dla niecierpliwych. Zdarza się oczywiście, że w okresie wakacyjnym infokioski na dworcach i lotniskach są tak samo oblegane jak tradycyjne kasy, jednak poza sezonem możemy z nich korzystać bez oczekiwania w kolejce.
Drugim powodem, który przemawia za takim rozwiązaniem są miejsca o małym natężeniu ruchu, gdzie zatrudnienie kasjerki, biletera czy otworzenie punku drukującego zdjęcia byłoby zwyczajnie nierentowne, utrzymanie infokiosku jest tańszym rozwiązaniem niż opłacenie osoby na pełny etat i zapewnienie jej miejsca do pracy.
Czy istnieje obawa, ze infokioski zastąpią ludzi z obsługi klienta?
Raczej nic takiego nam nie grozi zwłaszcza, że żyjemy w czasach kiedy każda firma walczy o klienta. Obecnie bardzo duży nacisk firmy kładą na obsługę klienta, standardy przez ostanie lata w tej dziedzinie wzrosły kilkakrotnie. Bardzo łatwy i powszechny dostęp do produktów najlepszej jakości, a także duża konkurencja sprawiły, że trudno jest konkurować na rynku.
Obsługa klienta jest więc kluczowa, jeśli pozyskamy czyjąś sympatię i zaufanie możemy liczyć, że powróci do nas, a nawet poleci firmę znajomym. Nie oszukujmy się każdy z nas przyzwyczaił się, że reklama to jedno, a rzeczywistość to zupełnie co innego.
Dlatego firmy pozwalają sobie na montowanie infokiosków tylko z uzasadnionych powodów, najczęściej wtedy gdy jest to sposób na poprawienie jakości świadczonych usług, np. w znacznym stopniu skróci okres oczekiwania na zakup produktu lub usługi.
Notabene - żadna maszyna nie jest w stanie zastąpić uśmiechniętej kasjerki w markecie, pracownika lotniska czy dworca, który oprócz tego, że sprzeda bilet jest również skarbnicą wiedzy, którą chętnie się dzieli. Dlatego zatrudnieni przy obsłudze klienta nie muszą się obawiać infokiosków.
Komentarze